Základní škola a Mateřská škola Dolní Dubňany, okres Znojmo

Dolní Dubňany 40, 671 73, IČO 70285136, tel.530 334 776, 734 149 597

 

 

 

 

 

ŠKOLNÍ ŘÁD

Č.j. 118

 

 

 

 

 

 

 

 

Zpracovala: ………Bc. Zuzana Jakšová…………............

Projednáno na pedagogické radě: ……26.8. 2024………

S účinností od: …………………1.9.2024…………………

Schválila: ………PaedDr. Zdeňka Procházková………..

 

 

  1.    Práva a povinnosti dětí a jejich zákonných zástupců, pravidla

     vzájemných vztahů s pedagogickými pracovníky

1.1      Základní cíle MŠ při zabezpečování předškolní výchovy a vzdělávání

            ZŠ a MŠ v rámci předškolní výchovy a vzdělávání:

  • Podporuje rozvoj osobnosti dítěte předškolního věku
  • Podílí se na jeho zdravém citovém, rozumovém a tělesném rozvoji
  • Podílí se na osvojování základních pravidel chování dítěte
  • Podporuje získávání základních životních hodnot a mezilidských vztahů dítěte
  • Vytváří základní předpoklady pro pokračování ve vzdělávání
  • Poskytuje pedagogickou péči dětem s SVP
  • Vytváří podmínky pro rozvoj dětí nadaných

 

 

1.2     Práva dětí:

 

  • Každé dítě má právo na kvalitní předškolní vzdělávání v rozsahu uvedeném v bodě 1.1 tohoto školního řádu
  • Na zajištění činností a služeb poskytovaných školskými poradenskými zařízeními v rozsahu uvedeném ve školském zákoně
  • Na bezpečné prostředí
  • Účastnit se všech aktivit organizovaných školou. Po celou dobu pobytu v mateřské škole využívat veškeré zařízení školy – hračky, pomůcky, tělocvičné nářadí a ostatní vybavení.
  • Přinášet si do školy vlastní plyšovou hračku na odpolední odpočinek, která zůstává v průběhu školního roku v MŠ a domů bude odnášena pouze za účelem praní dle dohody se zákonnými zástupci. Za hračku si děti samy zodpovídají a musí vyhovovat pravidlům bezpečnosti a hygieny.
  • Na ochranu před fyzickým nebo psychickým násilím, nedbalým zacházením a sociálně-patologickými jevy.
  • Mít právo na samostatné rozhodování a nést za svá rozhodnutí zodpovědnost.

 

1.3     Povinnosti dětí:

 

  • Respektovat dohodnutá pravidla.
  • Udržovat si svoje věci v pořádku na určeném místě

 

1.4      Práva zákonných zástupců:

 

  • Účastnit se výchovně-vzdělávacího procesu a mimoškolních akcí spolu s dětmi.
  • Spoluúčastnit se na tvorbě jednotlivých tematických celků TVP PV.
  • Vznášet připomínky k práci školy.
  • Být pravidelně a otevřeně informován o svých dětech.
  • Po dohodě s pedagogy dle zájmu mít kdykoliv přístup do MŠ (politika otevřených dveří)

 

  • Povinnosti zákonných zástupců:

 

  • Hradit školné ve stanoveném termínu.
  • Omlouvat každou nepřítomnost dítěte.
  • Dohlédnout na to, aby děti nenosily do školy předměty, které by mohly ohrozit zdraví a bezpečnost jejich a ostatních dětí.
  • Zajistit, aby děti do mateřské školy chodily bez známek onemocnění. Pokud učitelka shledá při příchodu do mateřské školy u dítěte příznaky akutního onemocnění, může si vyžádat od zákonných zástupců posouzení pediatra. Toto prohlášení jsou zákonní zástupci stvrzují svými podpisy vždy na informativní schůzce při nástupu dítěte do MŠ a následně vždy na začátku školního roku.
  • Zákonní zástupci jsou povinni nahlásit jakékoliv změny osobních dat, telefonního čísla či změnu bydliště.

 

1.6      Práva pedagogických pracovníků

  • Právo na zajištění podmínek potřebných pro výkon jejich pedagogické činnosti, zejména na ochranu před fyzickým nebo psychickým nátlakem ze strany dětí, žáků, studentů nebo zákonných zástupců dětí, žáků a dalších osob, které jsou v přímém kontaktu s pedagogickým pracovníkem ve škole.
  • Právo, aby nebylo do jejich přímé pedagogické činnosti zasahováno v rozporu s právními předpisy.
  • Na využívání metod, forem a prostředků dle vlastního uvážení v souladu se zásadami a cíli vzdělávání při přímé vyučovací, výchovné, sociálně-pedagogické a pedagogicko-psychologické činnosti.
  • Na objektivní hodnocení své pedagogické činnosti.

 

 1.7     Povinnosti pedagogických pracovníků

  • Vykonávat pedagogickou činnost v souladu se zásadami a cíli vzdělávání.
  • Chránit a respektovat právo dítěte, žáka nebo studenta.
  • Chránit bezpečí a zdraví dítěte, žáka, studenta a předcházet všem formám rizikového chování ve školách a školských zařízeních.
  • Svým přístupem k výchově a vzdělávání vytvářet pozitivní a bezpečné klima ve školním prostředí a podporovat jeho rozvoj.
  • Zachovávat mlčenlivost a chránit před zneužitím osobní údaje, informace o zdravotním stavu dětí, žáků a studentů a výsledky poradenského pracoviště, s nimiž přišel do styku.
  • Poskytovat dítěti, žáku a studentovi nebo zákonnému zástupci nezletilého dítěte nebo žáka informace spojené s výchovou a vzděláváním.

 

  1. Pravidla vzájemných vztahů s pedagogickými pracovníky

2.1    Zaměstnanci školy:

  • Učitelé věnují individuální péči dětem z málo podnětného rodinného prostředí, dětem se zdravotními problémy, dbají, aby se zdraví dítěte a jeho zdravý vývoj nenarušil činností školy. Berou ohled na výsledky lékařských vyšetření, zpráv z pedagogicko – psychologických poraden a na sdělení zákonných zástupců o dítěti.
  • Učitelé evidují absenci dětí. Vyžadují od zákonných zástupců omluvu nepřítomnosti.
  • Pedagogičtí pracovníci přicházejí do školy nejméně 15 minut před zahájením výchovné práce a přihlašují se pomocí čipů na docházkový terminál.
  • Po skončení provozu překontrolují pořádek ve třídě, přívod vody a vypnutí elektrických spotřebičů. Školnice kontroluje uzavření oken a zamyká školu.
  • Ve škole se nekouří. Platí také přísný zákaz požívání alkoholu.
  • V budově lze používat evidované elektrické spotřebiče. K vaření vody na nápoje je povoleno používat varné konvice zakoupené školou. V době mimo provoz musí být konvice umístěna mimo podložku, ze které je napájena elektrickou energií. Používání ponorných elektrických vařičů je zakázáno.

 

2.2      Děti:

  • Dětem je vzdělávání V MŠ poskytováno za úplatu. Podmínky stanovila ředitelka školy po dohodě se zřizovatelem školy ve vnitřním předpisu. Zproštěni placení školného jsou pouze děti v posledním roce předškolního vzdělávání a s odkladem školní docházky.
  • Při zápisu do MŠ dohodne zastupující učitelka MŠ se zákonnými zástupci dítěte způsob stravování. Pokud dítě onemocní může si zákonný zástupce dítěte první den nemoci odnést stravu v jídlonosiči, druhý a další den je nutné stravu odhlásit. Pokud tak neučiní jsou zákonní zástupci povinni stravu doplatit v plné výši (tj. včetně věcných a režijních nákladů).

 

  1. Povinné předškolní vzdělávání            

Pro děti, které do 31. srpna příslušného roku dovrší pěti let je od 1. září 2017 předškolní vzdělávání povinné podle § 34 odst. 1 Školského zákona. Pokud ještě dítě do MŠ nedochází, musí ho zákonný zástupce přihlásit do spádové nebo jiné vybrané MŠ v termínu zápisu.

 

Pokud je pro dítě předškolní vzdělávání povinné, nepožaduje škola doklad o očkování. O přijetí dítěte do MŠ rozhoduje ředitelka školy ve správním řízení bezodkladně, nejpozději do 30 dnů. Povinné předškolní vzdělávání má formu pravidelné denní docházky v pracovních dnech po dobu 4 souvislých hodin denně, kdy začátek povinné doby je stanoven zástupkyní ředitelky pro MŠ od 8.00 – 12.00 hodin.

 

To je nezbytně nutná doba pro plnění povinné předškolní docházky. Dítě však může do MŠ přijít dříve a odcházet později, nejpozději dle provozní doby MŠ.

 

Povinnost předškolního vzdělávání není dána ve dnech, které připadají na období školních prázdnin v souladu s organizací roku.

 

Jiné způsoby předškolního vzdělávání

Zákonný zástupce dítěte, pro které je předškolní vzdělávání povinné, může pro dítě v odůvodněných případech zvolit individuální vzdělávání. Má-li být dítě individuálně vzděláváno převážnou část školního roku, je zákonný zástupce dítěte povinen toto oznámení učinit nejpozději 3 měsíce před počátkem školního roku. V průběhu školního roku lze plnit povinnost individuálního předškolního vzdělávání nejdříve ode dne, kdy bylo oznámení o individuálním vzdělávání dítěte doručeno řediteli MŠ, kam bylo dítě přijato k předškolnímu vzdělávání.

Oznámení zákonného zástupce o individuálním vzdělávání dítěte musí obsahovat:

  • Jméno dítěte a příjmení, rodné číslo a místo trvalého pobytu dítěte, v případě cizince místo pobytu dítěte
  • uvedení období, ve kterém má být dítě vzděláváno
  • důvody pro individuální vzdělávání dítěte

Ředitel MŠ doporučí zákonnému zástupci dítěte, které je individuálně vzděláváno oblasti, v nichž má být dítě vzděláváno. Tyto oblasti vychází z RVP PV.

Mateřská škola ověří úroveň osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech a případně doporučí zákonnému zástupci další postup vzdělávání. Způsob a termín ověření, včetně náhradních termínů, stanoví Školní řád tak, aby se ověření uskutečnilo v období od 3. do 4. měsíce od začátku školního roku, tedy poslední den v listopadu nebo první týden v prosinci. O přesném datu bude zákonný zástupce informován individuálně ředitelkou MŠ v den podání oznámení o individuálním vzdělávání.

Zákonný zástupce dítěte, které je individuálně vzděláváno je povinen zajistit účast dítěte u ověření.

Ředitel MŠ, kam bylo dítě přijato k předškolnímu vzdělávání ukončí individuální vzdělávání dítěte, pokud zákonný zástupce dítěte nezajistil účast dítěte na ověření, a to ani v náhradním termínu.

Odvolání proti rozhodnutí ředitel MŠ o ukončení individuálního vzdělávání dítěte nemá odkladný účinek.

Po ukončení individuálního vzdělávání dítěte nelze opětovně individuálně vzdělávat podle odst. 1.

Výdaje spojené s individuálním vzděláváním dítěte hradí zákonný zástupce dítěte s výjimkou speciálních kompenzačních pomůcek podle § 16 odst. 2 písm. d) a výdajů na činnost mateřské školy, do níž bylo dítě přijato k předškolnímu vzdělávání.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Provoz a vnitřní režim školy

 

      Provoz v mateřské škole začíná v 7.00 hodin a končí v 15.30 hodin

 

      7.00                             začátek provozu

 

      7.00 – 9.30                  spontánní a řízené činnosti

 

       8.30 – 8.45                 přesnídávka a hygiena

 

       9.30 – 11.30               převlékání a pobyt venku

                                          Délka pobytu venku je po maximální možnou dobu a lze ji upravit                                           s ohledem na klimatické podmínky.

 

        11.30 – 12.00            oběd a hygiena

 

        12.30 – 14.00             odpolední odpočinek a spánek dětí (respektujeme individuální                                   potřebu spánku u dětí)

 

  14.30 – 14.45            odpolední svačina a hygiena

 

  14.45 – 15.30            spontánní a řízené činnosti (popř. pobyt venku)

 

  15.30                         ukončení provozu

 

 

 

 

 

 

 

  • Organizace vzdělávání

 

  • Posláním naší MŠ je rozvoj zdravých, samostatných a sebevědomých dětí na základě jejich možností, zájmů a potřeb
  • Děti se do MŠ přijímají po předchozí dohodě se zákonnými zástupci zejména v době od 7.00 – 8.15 hodin, ale pokud to vyžadují zvláštní okolnosti (návštěva lékaře, logopeda aj.) lze i dle potřeb zákonných zástupců kdykoliv v průběhu dne.
  • Dítě docházející do MŠ musí být vždy přihlášené ke stravování.
  • Zákonný zástupce je povinen dítě předat osobně učitelce, teprve potom může školu opustit.
  • Zákonní zástupci dítěte mohou k vyzvedávání dítěte písemně pověřit jinou osobu. Bez písemného pověření učitelka nemůže vydat dítě nikomu jinému než jeho zákonným zástupcům.
  • Do MŠ patří pouze děti zdravé, učitelka má právo v zájmu zachování zdraví ostatních dětí nepřijmout do MŠ dítě s nachlazením či jinými infekčními onemocněními.
  • Zákonní zástupci jsou povinni nepřítomnost dítěte nebo jeho uvolnění ze vzdělávání omluvit telefonicky, emailem na adrese školy nebo osobně u pedagogů MŠ, v případě, že se jedná o dítě v posledním roce PV je zákonný zástupce povinen doložit důvody nepřítomnosti dítěte do Omluvného listu předškoláka.
  • Nepřítomnost přesahující více než dva dny u ostatních dětí při nástupu do kolektivu jsou zákonní zástupci povinni stvrdit podpisem Prohlášení zákonných zástupců, že je dítě zdrávo a nejeví známky akutního onemocnění.
  • Zákonní zástupci jsou též povinni nahlásit výskyt infekčního onemocnění v rodině a veškeré údaje o zdraví dítěte. Po vyléčení infekčního onemocnění dítěte jej do MŠ přijímáme s potvrzením od lékaře, které nám zaručí jeho zdraví.
  • Potvrzení od lékaře vyžadujeme vždy také po dlouhodobém onemocnění či dlouhodobé nepřítomnosti dítěte v MŠ, která překročí dobu jednoho měsíce.
  • Zákonní zástupci jsou povinni nahlásit změny v osobních datech dítěte, změny telefonního spojení na zákonné zástupce či změnu zdravotní pojišťovny.
  • Otázky týkající se stravování projednává zákonný zástupce s vedoucí stravování p. Drápalovou. Stravné je povinen zákonný zástupce hradit ve stanoveném termínu přes bankovní účet.
  • Školné ve výši 400,- Kč za měsíc je hrazeno dle směrnice o stanovení úplaty za předškolní vzdělávání 2x ročně, a to vždy předem, v září a v lednu, včetně prázdnin, za které se hradí poměrná část dle docházky dítěte do MŠ.
  • Stížnosti a podněty k práci MŠ mohou zákonní zástupci řešit se zastupující učitelkou MŠ, která je v zákonné lhůtě vyřídí nebo podstoupí nadřízeným orgánům.

 

 

 

  • Zacházení s majetkem školy

 

  • Dětem jsou poskytovány hračky, pomůcky a ostatní vybavení školy po celou dobu jejich pobytu ve škole. Jsou vedeny k šetrnému zacházení s nimi, informováni o správném používání a předcházení škodám.
  • Škody na majetku jsou řešeny individuálně. Pokud dítě úmyslně zničí část vybavení školy, hračku nebo pomůcku může být se zákonnými zástupci projednána finanční náhrada škody nebo případná oprava.
  • Při ztrátě věcí nebo školním úrazu jsou děti pojištěny u pojišťovny KOOPERATIVA.
  • Dětem není dovoleno nosit do školy cenné věci.

 

  • Spolupráce se zákonnými zástupci

 

Uvědomujeme si, že hlavním článkem ve výchově je rodina. Mateřská škola na ni navazuje a současně ji doplňuje. Vstupem dítěte do kolektivu se mění jeho dosavadní život. Spolupráce se zákonnými zástupci dětí je v naší MŠ na dobré úrovni. Zákonní zástupci jsou pravidelně zváni na společnou informační schůzku v úvodu školního roku, kde jsou seznámeni se ŠVP PV a způsobem vzdělávání v průběhu školního roku. Zároveň mohou vyjádřit svoje požadavky a názory na vzdělávání dětí, pravidelně se mohou spolupodílet na tvorbě tematických celků do TVP PV a zasahovat do návrhů na akce připravované školou. Na této informační schůzce jsou vždy rovněž pravidelně seznámeni se Školním řádem, který po projednání stvrzují svým podpisem. Zákonným zástupcům a nově nastupujícím dětem nabízíme společné odpoledne za účelem slavnostního přivítání dětí do MŠ. Po přivítání si mohou děti vyzkoušet společně s nimi svoji první společnou aktivitu v MŠ, a to založení a vyzdobení prvních stran portfolia dítěte. V minulých letech se nám osvědčily individuální konzultační schůzky pro zákonné zástupce, na kterých se mají možnost seznámit s pokroky svých dětí. Tyto schůzky probíhají vždy v období února za přítomnosti dětí podle jejich zájmu. Děti mohou dle svého uvážení předvést zákonným zástupcům, cokoliv z oblasti vzdělávání. Tuto službu se v letos chystáme rozšířit o nabídku, kdy bychom jim chtěli umožnit prohlídku portfolia, které jim bude zapůjčeno domů na víkend, a to na přelomu ledna a února k podrobnějšímu prostudování, aby se děti mohly svými výtvory a pracovními listy pochlubit nejen rodičům, ale také ostatním rodinným příslušníkům. Na základě této prohlídky jsme pro zákonné zástupce připravili formulář, ve kterém se pokusí vyhodnotit pokrok svých dětí za dané období. Společně jejich postřehy ze vzdělávání probereme na individuální konzultační schůzce. Nemalý zájem zákonní zástupci projevují nejen o společné výlety, ale i akce připravované v průběhu školního roku, se kterými většina z nich ochotně pomáhá při jejich zajištění. Pomoci od zákonných zástupců se nám dostává také formou sponzorských darů a výtvarných potřeb.

 

 

  • Přijímání dětí do MŠ

 

  • Termín přijímacího řízení stanoví ředitelka ZŠ po domluvě se zastupující učitelkou MŠ v období května. Veřejnost je o zápisu informována včas pomocí plakátů a hlášením místního rozhlasu.
  • Podle zákona č. 561/2004 Sb. (Školský zákon) o zařazení dítěte do MŠ rozhoduje ředitelka školy, která po ukončení zápisu informuje zákonné zástupce dítěte zveřejněním listiny s přiděleným registračním číslem na webových stránkách školy, vývěsce před školou a nástěnce v MŠ a následně vydáním písemného „Rozhodnutí o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání“.
  • Předškolní vzdělávání je povinné pro děti, které dosáhly od počátku školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhlo pátého roku věku (§ 34 odst.1).
  • O přijetí dítěte § 16 odst. 9, se zdravotním postižením, rozhoduje ředitelka na základě písemného vyjádření školského poradenského zařízení, popř. také registrujícího praktického pediatra pro děti a dorost.
  • Do MŠ se přijímají zpravidla děti smyslově, tělesně i duševně zdravé starší tří let.

 

 

4.5   Kritéria pro přijetí

 

 

  1. Děti z Dolních Dubňan v posledním roce předškolního vzdělávání
  2. Děti z Dolních Dubňan starší tří let

V případě volné kapacity mateřské školy:

  1. Děti z okolních obcí přihlášené na pravidelnou celodenní docházku starší tří let, pokud mají v MŠ sourozence
  2. Děti z okolních obcí přihlášené na pravidelnou celodenní docházku starší tří let
  3. Děti z okolních obcí přihlášené na pravidelnou polodenní docházku starší tří let

 

Přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání mimo termín zápisu

V případě volné kapacity může být dítě přijato k předškolnímu vzdělávání i v průběhu školního roku.  Pro rozhodování o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání mimo termín nejsou stanovena žádná kritéria.

 

Ukončení školní docházky

Docházku může ukončit ředitelka školy po předchozím písemném upozornění zákonnému zástupci dítěte, jestli-že:

  • Dítě nedochází do MŠ nejméně dva týdny bez omluvy
  • Zákonný zástupce závažným způsobem opakovaně narušuje provoz MŠ a jednání o nápravě jsou bezúspěšná
  • Zákonný zástupce neuhradí úplatu za vzdělávání v MŠ nebo úplatu za stravování ve stanoveném termínu a nedohodne si s ředitelkou školy jiný termín

 

  • Vzdělávání dětí se sociálním znevýhodněním

 

Nárok na předškolní vzdělávání mají také děti odlišných národností žijících na území České republiky. Přináší to s sebou však také mnohá rizika. Stres z migrace, kulturní šok i přijetí či spíše nepřijetí majoritní společnosti, to vše ji znesnadňuje. Jednou z problémových oblastí je komunikace. Další riziko skýtají předsudky vůči nečeskému etniku, odlišný hodnotový systém různých národů i komunikační styl každého jednotlivce. Našim úkolem je předcházet konfliktům v těchto oblastech přípravou společnosti na příchod cizinců osvětou, a tím, že se budeme snažit pochopit motivy jednání jiných národností. Cílem předškolního vzdělávání je předcházet xenofobii (strachu z cizího) a rasismu. Dále má naučit děti přijímat nové kamarády takové jací jsou a nevidět problémy v odlišnosti. Blízký kontakt by měl umožnit pedagogům i dětem pochopit, že mají podobné problémy, potřeby i touhy jako české děti bez rozdílu barvy pleti. Přítomnost cizinců v MŠ může naopak vzdělávání obohacovat o poznatky a tradice jiných národů.

                                     

  • Zajištění bezpečnosti dětí a jejich ochrana před sociálně – patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství a násilí

 

  • Mateřská škola vykonává nad dítětem dohled od doby, kdy je pedagogický pracovník mateřské školy převezme od zákonného zástupce nebo jím pověřené osoby až do doby, kdy je pedagogický pracovník předá zákonnému zástupci nebo jím pověřené osobě lze jen na základě písemného pověření vystavené zákonným zástupcem.
  • K zajištění bezpečnosti dětí při pobytu mimo území mateřské školy stanoví ředitelka školy počet pedagogických pracovníků tak, aby na jednoho pedagogického pracovníka připadalo nejvýše:
  1. 20 dětí z běžných tříd
  2. 12 dětí ve třídě, kde jsou zařazeny děti se zdravotním postižením
  • Při zvýšení počtu dětí podle odstavce 3 nebo specifických činnostech, například sportovních činnostech nebo při pobytu dětí v náročném na bezpečnost, určí ředitel mateřské školy k zajištění bezpečnosti dětí dalšího pedagogického pracovníka, ve výjimečných případech jinou zletilou osobu, která je způsobilá k právním úkonům, a která je v pracovněprávním vztahu k právnické osobě, která vykonává činnost mateřské školy.
  • Při zajišťování zotavovacích pobytů, popřípadě výletů pro děti, určí ředitel mateřské   školy počet pedagogických pracovníků tak, aby byla zajištěna výchova dětí, včetně dětí se zdravotním postižením, jejich bezpečnost a ochrana zdraví.
  • Pokud dojde v průběhu pobytu dítěte v mateřské škole k úrazu je mu poskytnuta okamžitá 1. pomoc. Pokud to vyžaduje zdravotní stav dítěte, škola zajistí dopravu dítěte k lékaři. O úraze jsou vždy informováni zákonní zástupci dítěte.  
  • Pokud dojde k úrazu je škola povinna vyhotovit a zaslat záznam o úrazu stanoveným orgánům a institucím. Školní úrazy se řídí zvláštní směrnici.

 

 

  • Prevence forem rizikového chování

 

  • Prosazování spravedlnosti mezi dětmi, ochrana slabších před silnějšími, podpora outsiderů
  • Vštěpování základních hodnot (úcta k lidské bytosti, obětavost, soucit, solidarita, atd.) dětem
  • Osobní příklad učitelů, kteří význam uvedených hodnot dětem prakticky předvádějí tím, jak se k nim chovají.
  • Zapojování slabších dětí do skupinových aktivit, dát jim příležitost být platnými členy, získat si respekt a sebeúctu.
  • Zajistit řádný dozor nad dětmi jako prevenci proti šikaně.
  • Všímavost rodičů a jejich schopnost jednat už při prvním skrytém signálu naznačujícím nevhodné chování nebo šikanu.