Základní škola a Mateřská škola Dolní Dubňany, okres Znojmo

Dolní Dubňany 40, 671 73 Tulešice, IČO 70285136, tel. 534 001 921

 

 

ŠKOLNÍ ŘÁD

Č.j.29/2017

 

 

 

 

 

 

 

 

Zpracovala: …………..............……Bc. Zuzana Jakšová

Projednáno na pedagogické radě:   ........29.8.2016

S účinností od: ……...................................1.9.2016

Aktualizace k: …  1. 9 .2020  v souladu se změnami

Vydala: ………...........……Pead. Zdeňka Procházková

 

1. Práva a povinnosti dětí a jejich zákonných zástupců, pravidla vzájemných vztahů s pedagogickými pracovníky

1.1      Práva dětí:

· Účastnit se všech aktivit organizovaných školou. Po celou dobu pobytu v mateřské škole využívat veškeré zařízení školy – hračky, pomůcky, tělocvičné nářadí a ostatní vybavení.

· Přinášet si do školy vlastní plyšovou hračku na odpolední odpočinek, která zůstává v průběhu školního roku v MŠ a domů bude odnášena pouze za účelem praní dle dohody se zákonným zástupcem.  Za hračku si děti samy zodpovídají a musí vyhovovat pravidlům bezpečnosti a hygieny.

· Na ochranu před fyzickým nebo psychickým násilím, nedbalým zacházením a sociálně-patologickými jevy

· Mít právo na samostatné rozhodování a nést za svá rozhodnutí zodpovědnost.

 

1.2     Povinnost dětí:

· Respektovat dohodnutá pravidla.

 

1.3     Práva zákonných zástupců:

· Účastnit se výchovně-vzdělávacího procesu a mimoškolních akcí spolu s dětmi.

· Spoluúčastnit se na tvorbě jednotlivých tematických celků TVP PV.

· Vznášet připomínky k práci školy.

· Být pravidelně a otevřeně informován o svých dětech.

 

1.4 Povinnosti zákonných zástupců:

· Hradit školné ve stanoveném termínu.

· Omlouvat každou nepřítomnost dítěte.

· Dohlédnout, aby děti nenosily do školy předměty, které by mohly ohrozit jejich zdraví a bezpečnost jejich a ostatních dětí.

· Zajistit, aby děti do mateřské školy chodily bez známek onemocnění. Pokud učitelka shledá při příchodu do mateřské školy u dítěte příznaky akutního onemocnění může si vyžádat od zákonných zástupců posouzení od pediatra. Toto prohlášení jsou zákonní zástupci povinni stvrdit svými podpisy při nástupu dítěte do MŠ, vždy na začátku školního roku.

· Zákonní zástupci jsou povinni nahlásit jakékoliv změny osobních dat, telefonního čísla či změnu bydliště.

 

1.5      Práva pedagogických pracovníků

· Právo na zajištění podmínek potřebných pro výkon jejich pedagogické činnosti, zejména na ochranu před fyzickým nebo psychickým nátlakem ze strany dětí, žáků, studentů nebo zákonných zástupců dětí, žáků a dalších osob, které jsou v přímém kontaktu s pedagogickým pracovníkem ve škole.

· Právo, aby nebylo do jejich přímé pedagogické činnosti zasahováno v rozporu s právními předpisy.

· Na využívání metod, forem a prostředků dle vlastního uvážení v souladu se zásadami a cíli vzdělávání při přímé vyučovací, výchovné, sociálně – pedagogické a pedagogicko – psychologické činnosti.

· Volit a být voleni do školské rady.

· Na objektivní hodnocení své pedagogické činnosti.

 

1.6      Povinnosti pedagogických pracovníků

· Vykonávat pedagogickou činnost v souladu se zásadami a cíli vzdělávání.

· Chránit a respektovat právo dítěte, žáka nebo studenta.

· Chránit bezpečí a zdraví dítěte, žáka a studenta a předcházet všem formám rizikového chování ve školách a školských zařízeních.

· Svým přístupem k výchově a vzdělávání vytvářet pozitivní a bezpečné klima ve školním prostředí a podporovat jeho rozvoj.

· Zachovávat mlčenlivost a chránit před zneužitím osobní údaje, informace o zdravotním stavu dětí, žáků a studentů a výsledky poradenského pracoviště, s nimiž přišel do styku.

· Poskytovat dítěti, žáku a studentovi nebo zákonnému zástupci nezletilého dítěte nebo žáka informace spojené s výchovou a vzděláváním.

 

2. Pravidla vzájemných vztahů s pedagogickými pracovníky:

 

2.1     Zaměstnanci školy:

· Učitelé věnují individuální péči dětem z málo podnětného rodinného prostředí, dětem se zdravotními problémy, dbají, aby se zdraví dítěte a jeho zdravý vývoj nenarušil činností školy. Berou ohled na výsledky lékařských vyšetření, zpráv z pedagogicko - psychologických poraden a na sdělení zákonných zástupců o dítěti.

· Učitelé evidují absenci žáků. Vyžadují od rodičů omluvu nepřítomnosti.

· Pedagogičtí pracovníci přicházejí do školy nejméně 15 minut před zahájením výchovné práce.

· Po skončení provozu překontrolují pořádek ve třídě, přívod vody a vypnutí elektrických spotřebičů. Školnice kontroluje a uzavření oken a zamyká školu.

· Ve škole se nekouří. Platí také přísný zákaz požívání alkoholu.

· V budově lze používat evidované elektrické spotřebiče. K vaření vody na nápoje je povoleno používat varné konvice zakoupené školou. V době mimo provoz musí být konvice umístěna mimo podložku, ze které je napájena elektrickou energií. Používání ponorných elektrických vařičů je zakázáno.

 

2.2      Děti:

· Dětem je vzdělávání v MŠ poskytováno za úplatu. Podmínky stanovila ředitelka školy po dohodě se zřizovatelem školy ve vnitřním předpisu. Zproštěni placení školného jsou pouze děti v posledním roce předškolního vzdělávání a s odkladem školní docházky.

· Při zápisu dohodne vedoucí učitelka se zákonnými zástupci způsob stravování. Pokud je dítě nemocné, nesmí odebírat oběd ze školní jídelny.

 

3. Provoz a vnitřní režim školy

            

Provoz v MŠ začíná v 7. 00 hodin a končí v 15.30 hodin.

 

 7.00 začátek provozu a příchod dětí

 

 7.00 –  9.30 spontánní a řízené aktivity

 

 8.30 –  9.00 přesnídávka

 

 9.30 – 11.30 pobyt venku (v případě nepříznivého počasí náhradní program)

 

 11.30 – 12.00 oběd

 

 12.30 – 14.00 odpolední odpočinek a spánek dětí (respektujeme indiv. potřebu spánku u dětí), hygiena

 

  14.30 – 15.00 odpolední svačina

 

   15.00 – 15.30 spontánní a řízené činnosti

 

   15.30 ukončení provozu              

 

       

3.1     Organizace vzdělávání

· Posláním naší MŠ je rozvoj zdravých, samostatných a sebevědomých dětí na základě jejich možností, zájmů a potřeb.

· Děti se do MŠ přijímají zejména od 7.00 – 8.15 hodin, po předchozí dohodě lze děti přivádět kdykoliv podle potřeby zákonných zástupců. Dítě, ale musí být přihlášené ke stravování.

· Zákonný zástupce je povinen dítě předat osobně učitelce, teprve potom může školu opustit.

· Zákonní zástupci dítěte mohou k vyzvedávání dítěte písemně pověřit jinou osobu. Bez písemného pověření učitelka nemůže vydat dítě nikomu jinému než jeho zákonnému zástupci.

· Do MŠ patří pouze děti zdravé, učitelka má právo v zájmu zachování zdraví ostatních dětí nepřijmout do MŠ dítě s nachlazením či jinými infekčními onemocněními.

· Zákonní zástupci jsou povinni hlásit výskyt infekčního onemocnění v rodině a veškeré údaje o zdraví dítěte. Po vyléčení infekčního onemocnění dítě do MŠ přijímáme s potvrzením od lékaře, které nám zaručí jeho zdraví.

· Potvrzení od lékaře vyžadujeme také vždy po dlouhodobém onemocnění či dlouhodobé nepřítomnosti dítěte v MŠ, která překročí dobu jednoho měsíce.

· Zákonní zástupci jsou povinni hlásit změny v osobních datech dítěte, změny telefonního spojení na zákonné zástupce, změnu zdravotní pojišťovny.

· Otázky týkající se stravování projednává zákonný zástupce s vedoucí stravování p. Drápalovou a u ní také platí stravné v hotovosti nebo přes bankovní účet. Způsob stravování si zákonní zástupci dohodnou při zápisu dítěte do MŠ s vedoucí učitelkou MŠ.

· Školné je po dohodě se zákonnými zástupci hrazeno 2x ročně, a to vždy v měsíci prosinci a červnu dle směrnice o stanovení úplaty za předškolní vzdělávání dítěte v MŠ a to ve výši 300,- Kč za kalendářní měsíc.

· Stížnosti a podněty k práci MŠ mohou zákonní zástupci sdělit vedoucí učitelce MŠ, která je v zákonné lhůtě vyřídí nebo postoupí nadřízeným orgánům.

 

  

3.2       Zacházení se školním majetkem

· Dětem jsou poskytovány hračky, pomůcky a ostatní vybavení školy po celou dobu jejich pobytu ve škole. Jsou vedeny k šetrnému zacházení s nimi, informováni o správném používání a předcházení škodám.  

· Škody na majetku jsou řešeny individuálně. Pokud dítě úmyslně zničí část vybavení školy, hračku nebo pomůcku, může být se zákonnými zástupci projednána finanční náhrada škody nebo případná oprava.

· Při ztrátě věcí jsou děti pojištěny u pojišťovny Kooperativa.

· Dětem není povoleno nosit do školy cenné věci.

 

3.3      Spolupráce se zákonnými zástupci

Uvědomujeme si, že hlavním článkem ve výchově je rodina. Mateřská škola na ni navazuje a současně ji doplňuje. Vstupem dítěte do kolektivu se mění jeho dosavadní život. Spolupráce se zákonnými zástupci dětí je  v naší  MŠ na dobré úrovni. Zákonní zástupci jsou pravidelně zváni na společnou informační schůzku v úvodu školního roku, kde jsou seznámeni se ŠVP PV a způsobem vzdělávání v průběhu školního roku. Zároveň mohou vyjádřit svoje požadavky a názory na vzdělávání dětí, nově se mohou spolupodílet na tvorbě tematických celků do TVP PV a zasahovat do návrhů na akce připravované školou. Na této informační schůzce jsou vždy rovněž pravidelně seznámeni se Školním řádem, který po prostudování stvrzují svým podpisem.  Rodičům nastupujících dětí poprvé od září 2019 nabízíme společné odpoledne, kde slavnostně vítáme tyto nově nastupující děti, které si poté mohou s rodiči vyzkoušet svoji první společnou aktivitu v MŠ, kterou je založení a vyzdobení prvních stran portfolia dítěte. V minulých letech se nám osvědčily individuální konzultace se zákonnými zástupci dítěte v období února, na kterých se mají možnost seznámit s pokroky svých dětí. I v této aktivitě jsme přistoupili k inovaci, a to tím, že ke konzultacím se zákonnými zástupci jsou přizvány i jejich děti. Ty mohou dle svého uvážení rodičům předvést cokoliv z oblasti vzdělávání v MŠ nebo sdělit  problémy či požadavky, týkající se problematiky jejich potřeb a působení v MŠ. Zákonným zástupcům je umožněno vyjadřovat  se  také v průběhu školního roku dle jejich potřeb a problémů. Tuto nabídku využívají nejen zákonní zástupci, ale také my – pedagogové. Nemalý zájem projevují  o společné výlety, akce připravované v průběhu školního roku, se kterými většina z nich ochotně pomáhá při jejich zajištění. Pomoci od zákonných zástupců se nám dostává také formou sponzorských darů a výtvarných potřeb.

 

3.4     Přijímání dětí do MŠ

· Termín přijímacího řízení stanoví ředitelka ZŠ po domluvě s ved. uč. (v průběhu května). Veřejnost je o zápisu informována včas pomocí plakátů a hlášením místního rozhlasu nebo pomocí internetu.

 

· Podle zákona č.561/2004 Sb., (Školský zákon) o zařazení dítěte do MŠ rozhoduje ředitelka školy, která po ukončení zápisu informuje zákonné zástupce dítěte zveřejněním listiny s přiděleným registračním číslem na webových stránkách školy, vývěsce před školou, v MŠ a písemným „Rozhodnutím o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání“.

 

· Předškolní vzdělávání je povinné pro děti, které dosáhly od počátku školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhlo pátého roku věku (§34 odst. 1).

 

· O přijetí dítěte §16 odst. 9, se zdravotním postižením, rozhoduje ředitelka na základě písemného vyjádření školského poradenského zařízení, popř. také registrujícího praktického lékaře pro děti a dorost

 

· Do MŠ se přijímají zpravidla děti smyslově, tělesně i duševně zdravé starší tří let.

 

3.4       Kritéria pro přijetí

      1. Děti z Dolních Dubňan v  posledním roce předškolního vzdělávání

      2. Děti z Dolních Dubňan starší tří let

 

            V případě volné kapacity mateřské školy:

       4. Děti z okolních obcí přihlášené na pravidelnou celodenní docházku starší 3 let, pokud mají  v MŠ sourozence

       5. Děti z okolních obcí přihlášené na pravidelnou celodenní docházku starší tří let

       6. Děti ostatní děti přihlášené na pravidelnou polodenní docházku

 

V rámci přijímacího řízení bude respektováno pouze těchto pět kritérií. V rámci jednotlivých kritérií vytváří škola každému dítěti a jeho rodině rovné příležitosti ke vzdělávání bez ohledu na jeho pohlaví, etnickou příslušnost, kulturu, rodný jazyk, náboženství, rodinné zázemí, ekonomický status nebo speciální vzdělávací potřeby.

 

Kritéria budou posuzována ke dni přijetí. V jednotlivých kritériích budou děti přijímány od nejstaršího k nejmladšímu. Přednostně budou přijímány ty děti, které po absolvování MŠ nastoupí k povinné docházce do ZŠ v Dolních Dubňanech.

 

 

Přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání mimo termín zápisu.

 

K předškolnímu vzdělávání může být dítě přijato i mimo termín zápisu (v průběhu školního roku) do naplnění kapacity.

 

Ukončení školní docházky.

 

Docházku může ukončit ředitelka po předchozím písemném upozornění zástupci dítěte jestliže:

 

· Dítě nedochází do MŠ nejméně dva týdny bez omluvy

· Zástupce závažným způsobem opakovaně narušuje provoz MŠ a jednání o nápravě jsou bezúspěšná

· Zákonný zástupce opakovaně neuhradí úplatu za vzdělávání v mateřské škole nebo úplatu za školní stravování ve stanoveném termínu a nedohodne si s ředitelkou školy jiný termín

 

3.6      Vzdělávání dětí se sociálním znevýhodněním

Nárok na předškolní vzdělávání mají také děti odlišných národností žijících na území České republiky. Přináší to s sebou však také mnohá rizika. Stres z migrace, kulturní šok i přijetí či spíše nepřijetí majoritní společnosti, to vše ji znesnadňuje. Jednou z problémových oblastí je komunikace. Další riziko skýtají předsudky vůči nečeskému etniku, odlišný hodnotový systém různých národů i komunikační styl každého jednotlivce. Našim úkolem je předcházet konfliktům v těchto oblastech přípravou společnosti na příchod cizinců osvětou a tím, že se budeme snažit pochopit motivy jednání jiných národností. Cílem předškolního vzdělávání je předcházet xenofobii a rasismu. Dále má naučit děti přijímat nové kamarády takové, jací jsou a nevidět problémy v odlišnosti. Blízký kontakt, by měl umožnit pedagogům i dětem pochopit, že mají podobné problémy, potřeby i touhy jako české děti bez rozdílu barvy pleti. Přítomnost cizinců v MŠ může naopak vzdělávání obohacovat o poznatky a tradice jiných národů.

 

  

 

 

2. Zajištění bezpečnosti dětí a jejich ochrana před sociálně - patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství a násilí

 

· Mateřská škola vykonává nad dítětem dohled od doby, kdy je pedagogický pracovník mateřské školy převezme od zákonného zástupce nebo jím pověřené osoby až do doby, kdy je pedagogický pracovník předá jeho zákonnému zástupci nebo jím pověřené osobě lze jen na základě písemného pověření vystavené zákonným zástupcem.

       

 

· K zajištění bezpečnosti dětí při pobytu mimo území mateřské školy stanoví ředitelka školy počet pedagogických pracovníků tak, aby na jednoho pedagogického pracovníka připadalo nejvýše:

a) – 20 dětí z běžných tříd

       b) – 12 dětí ve třídě, kde jsou zařazeny děti se zdrav. postižením

 

 

· Při zvýšení počtu dětí podle odstavce 3 nebo specifických činnostech, například sportovních činnostech nebo při pobytu dětí v náročném na bezpečnost určí ředitel mateřské školy k zajištění bezpečnosti dětí dalšího pedagogického pracovníka, ve výjimečných případech jinou zletilou osobu, která je způsobilá k právním úkonům a která je v pracovněprávním vztahu k právnické osobě, která vykonává činnost mateřské školy.

 

 

· Při zajišťování zotavovacích pobytů, popřípadě výletů pro děti, určí ředitel mateřské školy počet pedagogických pracovníků tak, aby byla zajištěna výchova dětí, včetně dětí se zdravotním postižením, jejich bezpečnost a ochrana zdraví.

 

· Pokud dojde v průběhu pobytu dítěte v mateřské škole k  úrazu je mu poskytnuta okamžitá 1. pomoc. Pokud to vyžaduje zdravotní stav dítěte, škola zajistí dopravu dítěte k lékaři. O úraze jsou informováni vždy zákonní zástupci dítěte.

 

· Pokud dojde k úrazu je škola povinna vyhotovit a zaslat záznam o úrazu stanoveným orgánům a institucím. Školní úrazy se řídí zvláštní směrnicí.

 

 

 

  

4.1      Prevence forem rizikového chování

 

· Prosazování spravedlnosti mezi dětmi, ochrana slabších před silnějšími, podpora outsiderů.

 

· Vštěpování základních hodnot (úcta k lidské bytosti, obětavost, soucit, solidarita, atd.) dětem.

 

· Osobní příklad učitelů, kteří význam uvedených hodnot dětem prakticky předvádějí tím, jak se k nim chovají.

 

· Zapojování slabších dětí do skupinových aktivit, dát jim tak příležitost být platnými členy, získat si respekt a sebeúctu.

 

· Zajistit řádný dozor dospělých nad dětmi jako prevenci proti šikaaně.

 

· Všímavost rodičů a jejich schopnost jednat už při prvním skrytém signálu naznačujícím nevhodné chování nebo šikanu.

 

Dále se touto kapitolou zabývá samostatný dokument „Program prevence školy“ zpracovaný podle Metodického pokynu z roku 2005 Čj. 37014/205 – 25 k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.