Jedním ze způsobů, jak u dětí rozvíjet nejrozmanitější čtenářské dovednosti, je Dílna čtení. Ta má v rozvrhu našich žáků své pravidelné místo jedenkrát týdně již od 2. pololetí 1. ročníku.

Dílna čtení je vyučovací metodou, která na jedné straně zahrnuje ve zvýšené míře tiché čtení (čtení v duchu), ale na druhé straně zdůrazňuje skupinové sdílení myšlenek a reakcí na text.

Má svou pevnou strukturu:

1. Minilekce – seznámení s pravidly dílny čtení (na začátku školního roku), vysvětlení a modelování úkolu, který žáci zatím neplnili, seznámení dětí s  novým literárním žánrem, ukázka knížek

2. Vlastní tiché čtení – začínáme cca 8 minutami a postupně prodlužujeme na cca 25 minut

3. Čtenářská odezva – žáci si v menších skupinkách sdělují zážitky z četby, plní úkoly, které si vybrali

 

V dílně čtení se snažíme dodržovat tato pravidla:

·       Připrav si knihu před začátkem dílny čtení

·       Můžeš při čtení sedět tam, kde se dobře cítíš

·       Čti po celou dobu

·       Nikoho nevyrušuj

·       Žádné přestávky na toaletu a pití

·       Poděl se s ostatními o zážitky z četby

 

Jaké dlouhodobé cíle podle nás dílna čtení naplňuje? Jaký má dopad na žáky? 

·       Motivuje žáky k četbě

·       Vzbuzuje zájem žáků o četbu a knihy i mimo dílny

·       Rozvíjí komunikační dovednosti, empatii, působí na emoce žáků

·       Pomáhá vytvářet bezpečné prostředí ve třídě

·       Vede žáky k aktivnímu naslouchání, při kterém kladou otázky

·       Učí děti vybrat si správnou knihu a rozšiřovat čtenářská teritoria

·       Rozvíjí u dětí čtení s porozuměním

 

Jak hodnotí dílnu čtení žáci 2. – 5. ročníku?

Dílna čtení je skvělá oddychová hodina, takový volný čas. Je v ní ticho a klid. Můžeme si v ní pročistit hlavu. Líbí se nám, že si můžeme vybírat knížky podle sebe. Často se inspirujeme u spolužáků, protože si knížky navzájem představujeme a mluvíme o nich. Dílna čtení je dobrá, protože se dozvídáme nové informace, díky ní se učíme lépe číst. Máme ji rádi, protože i knížky a čtení máme rádi. Díky dílně čtení si rozvíjíme slovní zásobu a fantazii. Při plnění úkolů po čtení si trénujeme psaní a formulování vět. Splněné úkoly si často sdílíme ve dvojicích nebo skupinách, a to nás učí komunikovat, naslouchat si a spolupracovat. Domlouváme se třeba na tom, kdo začne číst svůj úkol. Díky dílně máme dobrý vztah ke čtení, sbližuje nás s knížkami.