Základní a Mateřská škola Dolní Dubňany, okres Znojmo
Dolní Dubňany 40, 671 73 Tulešice, IČO 70285136, tel. 734 149 597
Školní vzdělávací program
pro předškolní vzdělávání
Č.j. 99/2022
Platný od 1.9.2022 do 1.9.2025
Vypracovala: Bc. Jakšová, Maštalířová
Schválila: PaedDr. Zdeňka Procházková
Aktualizace: k 1. září 2024
OBSAH:
- Identifikační údaje
- Obecná charakteristika školy
- Historie školy
- Velikost školy, počty tříd
- Charakter budovy, okolí školy
- Zvyky a tradice
- Podmínky vzdělávání
- Věcné podmínky
- Životospráva
- Psychosociální podmínky
- Organizace
- Řízení mateřské školy
- Personální a pedagogické zajištění
- Spoluúčast rodičů
- Podmínky pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
- Organizace vzdělávání
- Kritéria pro přijímání dětí
- Charakteristika vzdělávacího programu
- Filozofie a zaměření školy
- Dlouhodobé cíle vzdělávacího programu
- Formy a metody vzdělávací práce, prostředky plnění cílů
- Vzdělávací obsah
- Charakteristika vzdělávacího obsahu
- Obsah integrovaných bloků
- Evaluační systém a pedagogická diagnostika
- Identifikační údaje
Název ŠVP:
Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Předkladatel:
- Název školy: Základní a Mateřská škola Dolní Dubňany, okres Znojmo
- Adresa ředitelství školy: Dolní Dubňany 74, 671 73 Tulešice
- Adresa mateřské školy: Dolní Dubňany 40, 671 73 Tulešice
- Jméno ředitelky školy: PaedDr. Zdeňka Procházková
- Kontakty:
Tel.: 530 332 103, mobil: 797 856 924
Email: zs.doldubnany@skolyjm.cz
www: zs.dolnidubnany.websnadno.cz
- Jméno zástupkyně ředitelky pro MŠ: Bc. Zuzana Jakšová
- Kontakty:
Tel.: 530 334 776, mobil: 734 149 597
Email: Ms.Duha@email.cz
Název zřizovatele: Obec Dolní Dubňany
- Adresa zřizovatele: Dolní Dubňany 40, 671 73 Tulešice
- Kontakty:
Tel.: 515 338 139
Email: Obec@dolnidubnany.cz
Platnost dokumentu od: 1.9.2022 do 1.9.2025
Podpis ředitelky ZŠ a MŠ:
Podpis zástupkyně ředitelky pro MŠ:
Razítko:
Další údaje:
- IČO: 70285136
- IZO: 600127214
- Obecná charakteristika školy
2.1 Historie školy
Naše škola je škola s dlouholetou historií. První zmínka pochází z 5.5.1955, kdy byl otevřen žňový útulek pro děti do šesti let. Průměrná denní docházka byla 22 dětí. Jako vychovatelka zde pracovala paní Vlasta Čechová. První třída MŠ byla založena ve školním roce 1958 – 1959 a 1. září 1958 byl zahájen provoz v Mateřské škole v Dolních Dubňanech, která měla vlastní budovu. Byly to dvě třídy, šatna, noclehárna a byt pro učitelky. Vedle školy byl přístavek pro WC a umývárnu. Protože budova byla v nevyhovujícím stavu byla v červenci 1958 započata generální oprava. V této době bylo do MŠ zapsáno 25 dětí a její provoz byl celodenní od 7 – 18 hodin a v sobotu od 7 – 13 hodin s přestávkou na oběd. Ve školním roce 1967 – 1968 byly provedeny četné opravy a stavební práce. Byla dokončena výstavba školní kuchyně a jídelny. Většinu prací financovalo JZD. V tomto roce bylo zapsáno 34 dětí, a proto byla zřízena dvě oddělení. Od 2. září 1968 se začalo v MŠ vařit a provoz se tak stal celodenní bez přestávky, ve které dřív děti odcházely domů na oběd. V této budově provoz pokračoval až do 3. září 1988, kdy byl přesunut do víceúčelové budovy MNV v Dolních Dubňanech, kde MŠ působí dodnes.
- Velikost školy, počty tříd
Mateřská škola se nachází ve středu obce v prvním podlaží budovy obecního úřadu. Její kapacita je 26 dětí (dle výjimky), o které se starají dva pedagogové a jeden provozní zaměstnanec. MŠ má jeden samostatný vchod ze školní zahrady a jeden ze schodiště OÚ. Budova prošla v letech 2006 – 2008 celkovou rekonstrukcí a její technický stav je vyhovující. Průběžně však dochází k modernizaci jednotlivých prostorů budovy dle vydaných nařízení nebo na základě požadavků a potřeb ze strany školy. Škola je jednotřídní o rozloze 244 a její součástí je prostorná prosvětlená herna, což zajišťuje velké množství plastových oken. Od roku 2007 je budova vytápěna plynem a vybavena novými radiátory. Prostory MŠ tvoří také menší šatna pro děti, umývárna se sprchovým koutem, sociální zařízení, ředitelna, úklidová místnost, vstupní a spojovací chodby. V patře se nachází také školní jídelna s kuchyní, která je s MŠ propojena vydávacím oknem. Součást MŠ tvoří oplocený školní pozemek o rozloze 475 Část školní zahrady tvoří povrch se zámkovou dlažbou, používaný zejména k jízdě na dopravních prostředcích a pryžovou herní plochou, kterou děti využívají ke sportování. Její součástí je mlhoviště, které děti využívají v parných letních dnech. Venkovní hračky a dopravní prostředky jsou ukládány do zahradního přístavku vedle pískoviště, který je rovněž součástí budovy. Většina povrchu školního pozemku je zatravněná a opatřená okrasnou a užitkovou vegetací. V roce 1987 byly na pozemek doplněny nové herní prvky, které po pravidelných kontrolách a úpravách užíváme dodnes.
- Charakter budovy, okolí školy
MŠ se nachází ve víceúčelové budově OÚ ve středu střediskové obce na dobře přístupném místě. Jedná se o dvoupatrovou budovu, kde se v přízemí nachází kanceláře OÚ a kadeřnictví. V prvním patře jsou prostory školní jídelny a mateřské školy. Poslední patro se samostatným vchodem ze zahrady tvoří obecní byty. V popředí budovy se nachází park s množstvím zeleně, který je pravidelně upravován. Z levé strany hraničí tato budova s místní komunikací, která tvoří hlavní přístupovou cestu do MŠ a zároveň ke školní zahradě. V blízkosti školní zahrady se nachází také školní pozemek, který jsme na vlastní žádost získali od obce, a který byl 1. června 2022 slavnostně otevřen. Tento pozemek nazývaný „školní lesopark“ byl za pomoci dětí, rodičů a zástupců MŠ upraven a doplněn výsadbou, naučnými a herními prvky. Zbudován byl především za účelem pozorování a práce v oblasti enviromentální výchovy, na kterou je naše MŠ částečně zaměřena. V současné je využíván nejen dětmi z MŠ a ZŠ, ale také širokou veřejností. Veřejnost si zde v příjemném prostředí může posedět na nové lavičce, kterou nám do lesoparku zakoupil a daroval zřizovatel jako poděkování za vykonanou práci a zkrášlení části obce.
- Zvyky a tradice
Nedílnou součástí našeho ŠVP pro předškolní vzdělávání jsou také lidové tradice a zvyky. Základem jsou svátky a oslavy, jejichž kořeny sahají hluboko do minulosti. Navazují na odkaz lidových tradic a začleňují to, co je v lidových tradicích nosné do dnešní doby.
- Podmínky vzdělávání
- Věcné podmínky
MŠ má menší prostory, které jsou od roku 2019 uspořádány do jednotlivých vzdělávacích center po vzoru programu „Začít spolu“ tak, aby vyhovovaly individuálním i skupinovým činnostem dětí v průběhů volné hry. Herna je vybavena moderním barevným nábytkem, který je předškolním dětem dobře přístupný. Na základě úprav provedených pro zřetelné a jasné ukládání hraček, knih a ostatních pomůcek byl tento nábytek opatřen vizualizací. Mezi posledními se nám podařilo zřídit centrum hudební a polytechnické. Součástí třídy je minigymnastická sestava s trampolínou a žebřinami, které děti hojně využívají k pohybovým aktivitám, stejně jako ostatní tělocvičné náčiní, které je průběžně doplňováno např. bossa, trenažer či běžící pás, nová švihadla, overbally atd. Ve školním roce 2018 – 2019 jsme díky zřizovateli a projektu Nadace ČEZ „Pomáhej pohybem“ získali finanční prostředky potřebné k pořízení interaktivního multiboardu.
Hračky a pomůcky jsou nainstalovány tak, aby na ně děti dobře viděly a byly pro ně dobře přístupné. Jsou neustále doplňovány novými moderními pomůckami dle našich finančních možností a potřeb. V průběhu uplynulých dvou let se nám podařilo získat dostatek financí na pořízení programů k multiboardu a pomůcek do polytechnického centra. V rámci projektového dne v MŠ v květnu 2022 jsme si pořídili nový multifunkční koberec, který díky jeho povrchové úpravě můžeme využívat ke vzdělávacím aktivitám nejen ve třídě, ale i ve venkovních prostorách. Součástí koberce je didaktický dřevěný materiál „Všeználek“. Následně jsme z dotací určených na digitalizaci vybavili MŠ o nový notebook, Ipad, digitální technologie, bloobothy a roboty, které se u dětí těší velké oblibě. Průběžně a téměř pravidelně je doplňována o novou naučnou a odbornou literaturu také knihovna pro děti a pedagogy.
Hygienické zařízení (umývárny, toalety), lehátka pro odpočinek jsou přizpůsobeny požadavkům odpovídajícím počtu dětí, jsou zdravotně nezávadná a bezpečná. Za účelem odpočinku naše MŠ disponuje rovněž pomůckami pro relaxaci.
Školní šatna je vybavena barevnými skříňkami a obrázkovými nástěnkami. Na jaře roku 2022 zde byly nainstalovány nové bezpečnostní dveře na elektrické ovládání. Zaměstnanci MŠ a školní jídelny se při příchodu do školy přihlašují na přihlašovacím terminálu. Celé toto prostředí MŠ zútulňují děti svými výtvarnými pracemi a výrobky.
Součástí školy je školní zahrada vybavená herními prvky pro hrací a pohybové aktivity děti. Děti společně s učitelkami pravidelně pomáhají udržovat minizahrádky s květinami a bylinkami. Na jaře 2023 se společně s dětmi postaraly o novou výsadbu ibišků kolem plotu školní zahrady. Opravy se dočkal i zahradní domeček pro děti. Pořízeny byly rovněž nové koloběžky pro větší děti a dvojmotokára. Všechny vnější i vnitřní prostory MŠ splňují bezpečnostní a hygienické normy dle platných předpisů – čistota, teplota, osvětlení a jsou pravidelně kontrolovány.
Záměry:
- Z důvodu zajištění bezpečnosti dětí zajistit okolí nově instalované sirény ČEZU, novými herními panely, upravit a zatravnit herní plochu pro děti do původního stavu.
Časový harmonogram: do 1. září 2025
- Pořídit novou pergolu a zastínění pískoviště.
Časový harmonogram: do 1. září 2025
- Pořídit venkovní pítko pro děti.
Časový harmonogram: do 1. září 2025
- Knihovny doplňovat o novou literaturu pro děti a pedagogy.
Časový harmonogram: průběžně
- Obměňovat dětem nabídku společenských a vzdělávacích her a pomůcek.
Časový harmonogram: 1x za měsíc
- Životospráva
Správnou životosprávu dětem v mateřské škole se snažíme zajistit tím, že:
- Je jim v době pobytu v mateřské škole poskytována plnohodnotná pestrá a vyvážená strava (dle předpisů a norem) připravovaná ve vlastní jídelně. Mezi jednotlivými pokrmy jsou dodržovány stanovené intervaly a jídlo není dětem násilně vnucováno. Všechny děti, včetně nejmladších mají možnost používat při jídle příbor.
- Máme stanovený pravidelný denní řád a režim, který nám však umožňuje kdykoliv ho přizpůsobit potřebám a situaci školy (např. přivádění a odvádění dětí podle možností nebo potřeb rodičů) a kdykoliv reagovat na neočekávané a mimořádné situace.
- Děti jsou každodenně dostatečně dlouho venku. Délka pobytu venku je po maximální možnou dobu a lze ji upravovat s ohledem na klimatické podmínky
- Děti mají dostatek volného pohybu ve vnitřních prostorách školy (při spontánních činnostech v jednotlivých centrech).
- Respektujeme individuální potřebu spánku dětí.
- Pedagogové se snaží dodržovat zásady zdravého životního stylu a jdou dětem příkladem.
Záměry:
- Vzhledem k nižší úrovni návyků při stolování, zejména mladších dětí se snažit o nácvik samostatného a správného stolování (při jídle nechodíme po třídě, nepoužíváme při jídle ruce, ale lžičku, popř. celý příbor, na jídlo neříkáme „ble“).
Časový harmonogram: průběžně
- Umožnit používání příboru všem dětem bez rozdílu věku.
Časový harmonogram: každodenně
- Při podávání stravy využívat samoobslužný systém, včetně samostatného nalévání polévky u starších dětí.
Časový harmonogram: každodenně
- Při přípravě stolování využívat tzv. „službičky“, dvojice zvolených dětí, které před jídlem připraví ostatním dětem tácky, misky a polévkové lžíce.
Časový harmonogram: průběžně
- Psychosociální podmínky
Všichni zaměstnanci MŠ se snaží vytvořit dětem i dospělým prostředí, ve kterém se cítí dobře, spokojeně a bezpečně. Nově příchozí děti mají možnost se postupně adaptovat na nové prostředí. Je k nim přistupováno citlivě a s dostatečnou trpělivostí. Pedagogové se snaží respektovat potřeby dětí, reagují na ně a pomáhají jim v jejich uspokojování, děti nepřetěžují. Všechny děti mají rovnocenné postavení, žádné není zvýhodňováno či naopak. Všechny děti mají stejná práva. Snažíme se o nenásilnou komunikaci s dítětem tak, aby mu byla příjemná, ale zároveň, aby se mu dostávalo jasných a srozumitelných pokynů. Všichni jsme kamarádi, snažíme se mít rádi a pomáhat si. Vzdělávací nabídka je dětem blízká, pochopitelná a přiměřeně náročná. Děti dostatečně podporujeme v samostatných činnostech. Současně se je snažíme vést k sebehodnocení, ať už při jednotlivých konkrétních činnostech za využití formativního hodnocení či odpovědí do připravených dotazníků. Zároveň se snažíme pomoci jim vyrovnat se s případným neúspěchem.
Záměry:
- Podporovat týmovou spolupráci v MŠ – vzájemné hospitace.
Časový harmonogram: průběžně, hospitace - 2x za školní rok
- Prevence šikany a jiných sociálně – patologických jevů v kolektivu dětí.
Časový harmonogram: průběžně
- Snažit se využívat formativní hodnocení.
Časový harmonogram: průběžně
- Odbourávat nezdravou soutěživost mezi dětmi.
Časový harmonogram: průběžně
- Zavedení tandemové výuky předškoláků MŠ a žáků 1. ročníku ZŠ
Časový harmonogram: nejméně 2 x ročně dle dohody s pedagogy ZŠ
- Organizace
Denní program je dostatečně pružný, umožňuje reagovat na změny a potřeby dětí. V průběhu školního roku využíváme sběrného materiálu od rodičů a dětí za účelem sestavení konkrétních témat vzdělávací nabídky. Plánování vzdělávací nabídky, tak vychází z potřeb a zájmů dětí a mělo by vyhovovat jejich individuálním potřebám a možnostem. Nabídka se tak stává flexibilnější a dětem poskytuje větší možnosti volby. Poměr spontánních a řízených aktivit je vyvážený, a to i včetně aktivit, které jsou nad rámec běžného programu. Děti mají dostatek času na hru dle vlastního výběru v jednotlivých centrech a hra jim není násilně ukončována. Vždy se snažíme o to, aby jim byl poskytnut dostatek času si rozpracovanou činnost nebo hru dokončit, případně v ní pokračovat v dohodnutém čase. Řízené činnosti a potřebné pomůcky si pedagogové včas a pečlivě připravují na základě vzájemných konzultací mezi sebou tak, aby na sebe tematicky navazovaly, vychází si vstříc a pomáhají si. Každý nový nápad nebo aktivitu spolu předem konzultují a respektují své názory.
Organizace dne – v průběhu dne převládají spontánní činnosti a hry v jednotlivých centrech, které jsou doplňovány řízenými činnostmi. Děti mají možnost volně se pohybovat v prostorách MŠ dle společně vytvořených pravidel v úvodu školního roku a samy si volit vybrané aktivity.
Provoz a vnitřní režim školy – provoz v MŠ začíná od 7.00 hodin do 15.30 hodin
7.00 začátek provozu
7.00 – 9.30 spontánní a řízené činnosti (individuální, skupinové a frontální)
8.30 – 8.45 přesnídávka, hygiena
9.30 – 11.30 pobyt venku (délka pobytu venku je po maximální možnou dobu a lze ji upravit s ohledem na klimatické podmínky)
11.30 – 12.00 oběd, hygiena
12.30 – 14.00 odpolední odpočinek a spánek dětí (respektujeme indiv. potřebu spánku u dětí), hygiena
14.30 – 14.45 odpolední svačina, hygiena
14.45 – 15.30 spontánní a řízené činnosti
15.30 ukončení provozu
Záměry:
- Vytvářet pozitivní klima v MŠ
Časový harmonogram: každodenně
- Snažit se o dodržovat nastavená pravidla v MŠ a v jednotlivých centrech
Časový harmonogram: průběžně
- Řízení mateřské školy
Řízením školy je pověřena ředitelka ZŠ a MŠ. Povinnosti, pravomoci a úkoly všech pracovníků jsou jasně vymezeny – pracovní náplní. Ředitelka vytváří prostředí vzájemné důvěry a tolerance. Vyhodnocuje práci všech zaměstnanců, motivuje a podporuje jejich vzájemnou spolupráci. Ona i ostatní spolupracují s rodiči. Plánování pedagogické praxe je funkční a využívá zpětné vazby. Ředitelka spolu s učitelkami konzultuje a vznáší připomínky k tvorbě ŠVP pro předškolní vzdělávání. Z výsledků hodnocení jsou vyvozeny závěry pro další práci. MŠ spolupracuje se zřizovatelem, ZŠ, odborníky poskytujícími pomoc při řešení výchovných a vzdělávacích problémů dětí – PPP Znojmo a ostatními organizacemi.
Vnitřní informační systém
Většina informací a pokynů je oboustranně předávána na společných poradách, popřípadě podle potřeby operativně informace předává ředitelka ústní formou při kontaktu s pracovníky MŠ. Dlouhodobé pokyny jsou předávány všem písemně nebo emailem. Dokumenty z personální oblasti jsou předávány všem zaměstnancům proti podpisu. Pedagogické a provozní záležitosti jsou řešeny na poradách svolávaných ředitelkou školy. Na nich podporuje a motivuje všechny členy týmu při rozhodování o zásadních otázkách školního vzdělávacího programu a provozu školy. Pedagogové mají možnost vyjádřit svoje myšlenky a nápady, které vedou k obohacení a zefektivnění ŠVP PV.
Záměry:
- Spolupráce všech pracovníků v rámci MŠ včetně kolektivu zaměstnanců ZŠ.
Časový harmonogram: dle harmonogramu, neodkladné záležitosti okamžitě
3.6 Personální a pedagogické zajištění
Výchovně – vzdělávací činnost a dohled nad dětmi vykonávají dvě kvalifikované pedagožky, které se pravidelně překrývají na ranní a odpolední směně. V rámci svých povinností se snaží svoji práci vykonávat v souladu se zásadami a cíli vzdělávání. Snaží se chránit zdraví, bezpečí a práva dětí a předcházet formám rizikového chování ve škole. Svým přístupem vytváří pozitivní klima, zachovávají mlčenlivost a dodržují ochranu před zneužitím osobních údajů. Úklid provádí a o pořádek a čistotu se stará školnice. Stravování dětí je zajištěno ve vlastní školní kuchyni, za kterou zodpovídá vedoucí stravování. Ostatní agendu účetnictví zpracovává kvalifikovaná účetní.
Personální obsazení:
Ředitelka školy: - PaedDr. Zdeňka Procházková
Zástupkyně ředitelky pro MŠ: - Bc. Zuzana Jakšová
Učitelka: - Lucie Maštalířová
Vedoucí stravování: - Andrea Drápalová
Vedoucí kuchařka: - Renata Nováková
Pomocné kuchařky: - Naděžda Trpělková, Kamila Podhradská
Školnice: - Naděžda Trpělková
Záměry:
- Nadále podporovat týmovou spolupráci zaměstnanců
Časový harmonogram: pravidelně
- Snažit se zajistit pedagogickým pracovníkům při výkonu pedagogické činnosti jejich práva, např. vhodné podmínky pro výkon jejich pedagogické činnosti jako je ochrana před fyzickým nebo psychickým nátlakem ze strany zákonných zástupců, umožnit jim při jejich práci využívat metody a formy dle vlastního uvážení, vždy však v souladu se zásadami a cíli vzdělávání, objektivní hodnocení jejich pedagogické činnosti apod.
- Časový harmonogram: průběžně
- Motivovat zaměstnance k dalšímu sebevzdělávání
Časový harmonogram: průběžně
3.7 Spoluúčast rodičů
Pedagogové a ostatní zaměstnanci se snaží spolupracovat s rodiči dětí na základě vzájemného partnerství, otevřenosti, vstřícnosti a diskrétnosti. Rodiče mají možnost spolupodílet se na tvorbě TVP PV, a to formou „sběrných dat“, které po zpracování využíváme při konkrétní tvorbě jednotlivých témat pro děti. V průběhu školního roku se podílí na dění v MŠ a je jim umožněno vznášet připomínky k práci školy. Dle svého zájmu mohou pomáhat pedagogům v organizování aktivit nebo návrzích na vhodné exkurze a výlety doplňující vzdělávání dětí. Dále se mohou podílet na drobných opravách hraček, pomůcek či jiných formách spolupráce (dle vyplněných dotazníků na začátku školního roku).
Přímá forma
- při osobních rozhovorech s rodiči dětí dochází k nejužšímu předávání informací o chování, zdravotním stavu a výsledcích vzdělávání dětí. Seznamujeme se s blízkými rodinnými příslušníky a poznáváme vztahy v rodinách. Tato forma kontaktu se osvědčila a navazuje na spolupráci a porozumění. Na informační schůzce v úvodu školního roku seznamujeme zákonné zástupce se školním řádem, režimem a organizací MŠ. Rodičům je rovněž konkrétně představen plán TVP PV na daný školní rok. V průběhu roku pak probíhají různé společenské akce, z nichž některé se konají pravidelně dle zvyků a tradic již několik let. Ostatní jsou motivační a vychází z nabídky TVP PV v daném školním roce. Jako nadstandartní aktivity dětem a jejich rodičům nabízíme „Tematicky zaměřené výlety“ či kroužek „Předškoláček“ pro děti v posledním roce PV. V měsíci únoru pravidelně pořádáme individuální konzultace pro rodiče dětí. Na těchto jsou informováni o pokrocích jejich dítěte na základě průběžně zpracované diagnostiky . Dle zájmu se mohou této schůzky účastnit rovněž děti.
Nepřímá forma
- V šatně na nástěnce se rodiče mohou kdykoliv podrobně seznámit se ŠVP PV a Řádem školní jídelny. Na stránkách školy a nástěnkách jsou pro ně pravidelně připravovány aktuální informace jako jsou akce školy, úplaty, změny o provozu apod. Každý týden se mohou v šatně na nástěnce seznámit se vzdělávací nabídkou, včetně textů básní či písní z průběhu týdne. Prostory MŠ zdobí výtvarné a grafické práce dětí, které jsou pravidelně obměňovány. Začátkem roku jsou rodičům zadávány ankety o spolupráci s MŠ, informace o akcích pořádaných v průběhu roku. V této době se rovněž na rodiče obracíme s prosbou o pomoc při tvorbě konkrétních témat k TVP PV, kde svoje návrhy zapisují na klipart umístěný v prostorách šatny. Vítáme podněty od rodičů vedoucí ke zlepšení ŠVP PV. Dle potřeby jsme ochotni jim zajistit kontakty na odborníky (logoped, PPP, SPC, OSPOD a další). K dispozici jim nabízíme odborné články, týkající se problematiky výchovy a vzdělávání dětí nebo vhodnou odbornou literaturu.
Záměry:
- Využívat spoluúčast rodičů na tvorbě TVP PV
Časový harmonogram: 3x ve školním roce
- Využít nabídky ze strany rodičů na exkurzi do jejich zaměstnání
Časový harmonogram: dle nabídky zákonných zástupců
- Organizovat společné akce pro rodiče a děti
Časový harmonogram: dle aktuální nabídky akcí na školní rok
- Snažit se vhodně motivovat děti k přítomnosti na individuálních konzultačních hodinách společně s rodiči (zejména děti v posledním roce PV)
Časový harmonogram: 1x ročně (únor)
- Hledat další efektivní formy spolupráce s rodiči
Časový harmonogram: průběžně
- Podmínky pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Nárok na vzdělávání mají také děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Jedná se o děti, které k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebují poskytnutí podpůrných opatření. Pravidla pro použití podpůrných opatření školou a školským zařízením stanovuje vyhláška č. 27/2016 Sb. Podpůrná opatření druhého až pátého stupně uplatňujeme na základě doporučení ŠPZ. Rámcové cíle a vzdělávací záměry předškolního vzdělávání jsou pro vzdělávání všech dětí společné. Aktuálně jsou však přizpůsobeny tak, aby maximálně vyhovovaly dětem, jejich individuálním potřebám a možnostem. Pedagogové se snaží o vytvoření optimálních podmínek k rozvoji osobnosti dítěte a jeho co možná největší samostatnosti.
3.8 Podmínky vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními
Podpůrná opatření prvního stupně si MŠ stanovuje sama na základě průběžného diagnostického hodnocení vzdělávacích výsledků dětí. Pokud pedagog na základě tohoto pozorování zjistí nějaké problémy, vyvodí odborně podložené závěry, na jejichž základě vypracuje pro další rozvoj dítěte plán pedagogické podpory (dále jen PLPP), podle kterého se bude dítě vzdělávat. Hlavním cílem PLPP je především vyrovnávat podmínky ke vzdělávání dětem, které mohou být ovlivněny mírnými obtížemi nebo problémy, které jsou způsobeny nepřipraveností nebo nezralostí na vstup do ZŠ. Zákonný zástupce dítěte bude o tomto postupu informován a seznámen s jeho obsahem. V dohodnutém termínu bude vyhodnocen za účelem zjištění úspěšnosti stanoveného opatření. Pokud bude zjištěno, že tato opatření úspěšná nejsou bude zákonným zástupcům doporučeno vyšetření dítěte ve školském poradenském zařízení.
Záměry:
- Důsledně zpracovávat diagnostiku dětí
Časový harmonogram: průběžně dle doporučení ŠPZ
- V případě potřeby a po dohodě se zákonnými zástupci zpracovat dítěti PLPP
Časový harmonogram: k aktuálnímu datu dle doporučení ŠPZ
- Dítěti s PLPP věnovat zvýšenou individuální péči
Časový harmonogram: každodenně
- V případě zájmu ze strany zákonných zástupců jim nabídnout zvýšený počet individuálních konzultačních hodin
Časový harmonogram: 2x ročně dle zájmu zákonných
Vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními od druhého do pátého stupně v MŠ uplatňujeme a realizujeme pouze na základě doporučení a po projednání se školským poradenským zařízením a zákonnými zástupci dítěte. Pokud dítěti bude doporučeno vzdělávání podle IVP bude mu tento plán vypracován na základě šetření a doporučení ŠPZ. Tento plán musí být směrodatný pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a pedagog při něm spolupracuje a využívá služeb potřebného ŠPZ.
Záměry:
- Dětem s přiznanými podpůrnými opatřeními od druhého stupně vypracovat IVP, popřípadě Dohodu o poskytnutých podpůrných opatřeních na základě doporučení odborníků ze ŠPZ. Oba dokumenty musí být v souladu s ŠVP PV.
Časový harmonogram: k aktuálnímu datu dle doporučení ŚPZ
- Po realizaci IVP nebo Dohody o poskytnutých podpůrných opatření vypracovat pro příslušné odborné pracoviště, do jehož péče dítě spadá „Vyhodnocení o IVP“ nebo „Vyhodnocení o poskytnutých podpůrných opatřeních“
Časový harmonogram: dle požadavků ŚPZ
- Úzce spolupracovat se zákonnými zástupci dítěte, informovat je o průběhu vzdělávání podle IVP nebo Dohody o poskytnutých podpůrných opatření a stvrdit jej svými podpisy
Časový harmonogram: průběžně dle dohodnutých termínů
- Vést zápis o pokrocích dítěte
Časový harmonogram: pravidelně
- Snažit se o realizaci všech stanovených podpůrných opatřeních při vzdělávání
Časový harmonogram: průběžně
- Uplatňovat individualizaci vzdělávacího procesu při plánování a organizaci činností, včetně určování obsahu, forem a metod vzdělávání
Časový harmonogram: pravidelně
- Podle potřeby snížit počet dětí ve třídě v souladu s právními předpisy
Časový harmonogram: k aktuálnímu datu
- Na základě stupně přiznaných podpůrných opatření zajistit dítěti asistenta pedagoga
Časový harmonogram: k aktuálnímu datu
- Spolupracovat s odborníky ze ŠPZ a pokud to bude nutné i s odborníky mimo oblast školství
Časový harmonogram: dle potřeby průběžně
- Pořídit potřebné pomůcky, popřípadě zajistit jejich zapůjčení
Časový harmonogram: před nástupem dítěte do MŠ a nadále průběžně
- Snažit se dítěti vytvářet vhodné podmínky pro pozitivní přijetí v kolektivu
Časový harmonogram: pravidelně
3.9 Podmínky vzdělávání dětí nadaných
Mateřská škola vytváří ve svém ŠVP PV a při jeho realizaci podmínky k co největšímu využití potenciálu každého dítěte s ohledem na jeho individuální možnosti. To platí v plné míře i pro vzdělávání dětí nadaných. Dítě, které vykazuje známky nadání je dále podporováno náročnějšími úkoly v rámci individualizace. Snažíme se, aby nedocházelo k jednostrannosti dle jejich nadání, ale aby byla zaručena pestrost a rozmanitost obvyklé vzdělávací nabídky.
Záměry:
- Včas nadané dítě diagnostikovat a doporučit k posouzení do příslušné PPP
Časový harmonogram: dle dohody s ŠPZ
- Nadaným dětem nabízet různorodé aktivity podle jejich zájmů a schopností (pohybové, výtvarné, matematické, ...)
Časový harmonogram: pravidelně
- Doplňovat dle finančních možností didaktické materiály a pomůcky vedoucích ke stimulaci nadaných dětí
Časový harmonogram: průběžně
3.10 Podmínky pro vzdělávání dětí od dvou do tří let
Péče o děti od dvou do tří let musí být zajištěna jak po stránce organizační, tak i provozní s platnými předpisy. Dvouleté dítě má některé potřeby jiné nebo intenzivnější než děti starší. Potřebuje proto zcela jiný přístup k výchově a vzdělávání. Především potřebuje individuální přístup, pravidelný režim, dostatek emoční podpory, zajištění pocitu bezpečí, podnětné prostředí a srozumitelná pravidla. Kromě těchto základních požadavků je nutné vytvořit ještě vhodné podmínky pro vstup do MŠ, například:
- Dostatečné množství bezpečných hraček a pomůcek
- Ve věkově rozdílné třídě zajistit více uzavřených skříněk
- Upravit vhodně prostředí třídy pro volný čas a hru
- Mít dostatečně vybavené prostory pro zajištění hygieny a další
Záměry:
- Zodpovědně přistupovat ke stanovení podmínek a úpravě prostoru pro nástup dvouletých dětí do MŠ
Časový harmonogram: před nástupem do zařízení
- Zajistit především zvýšenou bezpečnost dětí
Časový harmonogram: pravidelně
Jazyková příprava dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka
Děti – cizinci a děti, které pocházejí z jiného jazykového a kulturního prostředí, potřebují podporu učitele mateřské školy při osvojování českého jazyka. Pokud rodiče těchto dětí sami neovládají český jazyk na úrovni rodilého mluvčího, nemohou své děti v poznávání českého jazyka přímo podpořit, ocitají se děti ve znevýhodněné pozici. Je proto potřeba těmto dětem věnovat zvýšenou pozornost a poskytovat jim dostatečnou jazykovou podporu již od samotného nástupu do MŠ. K tomu je třeba uzpůsobit didaktické postupy za účelem cílené podpory v osvojování českého jazyka.
Zvláštní úprava platí pro MŠ, kde jsou alespoň čtyři cizinci v povinném předškolním vzdělávání v rámci jednoho místa poskytovaného vzdělávání. V takovém případě platí, že ředitel MŠ zřizuje skupinu pro bezplatnou jazykovou přípravu pro zajištění plynulého přechodu do základního vzdělávání v souladu s vyhláškou č.14/2005 Sb., které musí být rozděleno do dvou bloků v průběhu týdne.
Ředitel MŠ může na základě posouzení potřebnosti jazykové podpory dítěte zařadit do skupiny pro jazykovou přípravu, rovněž jiné děti, než jsou cizinci, ale nesmí to být na úkor kvality jazykové přípravy.
Záměry:
- Zajistit dětem s nedostatečnou znalostí českého jazyka při přechodu na ZŠ jazykové a sociokulturní kompetence v ČJ, které jim umožní zapojit se do výuky a dosáhnout školního úspěchu
Časový harmonogram: průběžně
Využít „Kurikulum češtiny“ pro povinné předškolní vzdělávání jako podpůrný materiál při individuálním vzdělávání dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka již od nástupu do mateřské školy
Časový harmonogram: pokud možno před nástupem do zařízení
- Organizace vzdělávání
Naše mateřská škola je jednotřídní, heterogenní s kapacitou 26 dětí (dle výjimky) ve věku tří až sedmi let. Vzdělávací proces je organizován ve třídě, kde je zajištěn pravidelný denní rytmus a řád, který je však dostatečně flexibilní a v případě potřeby se aktuálně přizpůsobuje podmínkách školy. Pedagogové využívají dle vlastního rozhodnutí nepřímou pracovní dobu k souběžnému tandemovému působení obou učitelek a podpoře dětí ve vzdělávání a pobytu venku.
Děti se v mateřské škole scházejí od 7.00 hodin do 8.15 hodin. Režim je uvolněný. V ranních hodinách mají děti dostatek času pro spontánní a řízené činnosti. Spontánní činnosti si děti volí dle vlastního zájmu v jednotlivých vzdělávacích centrech. Ranní hodiny jsou rovněž využívány k řízeným činnostem, které probíhají individuálně. Většinou se jedná o výtvarné či pracovní činnosti. Stanovená je přesná doba jídla a pobytu venku, aby byly dodrženy tříhodinové rozestupy mezi jednotlivými jídly. Po svačině děti pokračují v započatých činnostech z rána, od kterých přecházíme k činnostem řízeným. Tyto činnosti mají různou formu probíhají individuálně, ve skupinách či frontálně. Vždy se je snažíme sestavit tak, aby vyhovovaly věkově rozdílné skupině dětí. Na řízenou činnost jsou děti svolávány vždy na pokyn učitelky tzv. „službičkou“ (dvojicí dětí volenou na týden), která ostatní děti svolá pomocí říkanky do komunikačního kruhu. Po řízené činnosti děti odchází na pobyt venku, aby měly děti dostatek času na spontánní hru dle vlastního výběru. V případě příznivých klimatických podmínek je řízená činnost prováděna venku Po návratu z pobytu venku se děti připravují na oběd, kdy s přípravami na stolování částečně pomáhá „službička“. Při jídle se snažíme o samoobslužný režim při stolování. Poté děti pokračují s hygienou a přípravami na odpolední odpočinek. Před spaním si děti nejprve vyslechnou pohádku, která je převážně zaměřena na zklidnění dětí nebo četbu s porozuměním atd. Respektujeme individuální potřebu spánku u dětí. Poté se děti převlékají a připravují na odpolední svačinku. Po ní si odchází hrát do jednotlivých center nebo si dokončují činnosti z rána či průběhu dne. V letních měsících využíváme možnost odpoledního pobytu na školní zahradě nebo ve školním lesoparku. Poté se děti postupně rozcházejí domů za doprovodu rodičů anebo jimi pověřených osob a provoz je ukončen.
Při vzdělávání využíváme především spontánnosti dětí. Dáváme jim možnost vlastní volby nejen při výběru hry, ale také při tvorbě jednotlivých témat TVP PV. Na základě podnětů od dětí a rodičů pak připravujeme dětem jasnou a srozumitelnou nabídku vzdělávání spojenou s praktickými ukázkami ze života (řešení problémů, konfliktů, komunikace s dospělým, ...). Děti se tak učí dovednostem a lépe chápou smysl. Při vzdělávání se snažíme využívat zejména každodenní situace ze života, jejich okolí a uplatňovat tak metodu situačního učení. Svým chováním se jim snažíme být vzorem. Ve vzdělávacím procesu uplatňujeme aktivity řízené pedagogem. Cílené, plánované a vhodně motivované učení probíhá převážně v komunikačním kruhu. Pocit sounáležitosti dětem umožňujeme také tím, že se na začátku školního roku aktivně účastní tvorby třídních pravidel, podle kterých se pak v průběhu školního roku snažíme chovat a řídit. Pocit zodpovědnosti a důležitosti, zažívají a pociťují ve chvíli, kdy jsou zvoleni za „službičku“, která má své stanovené povinnosti (svolává děti na řízenou činnost, zajišťuje obsluhu při stolování, řeší konflikt mezi kamarády jako nezúčastnění apod.). Pravidelně probíhá individuální výuka a práce ve skupinách, abychom děti připravily na schopnost vzájemné pomoci a komunikace při řešení zadání. Všechny tyto činnosti, aktivity a formy práce jsou doplněny moderními metodami z oblasti digitálních technologií, polytechniky, pohybové a enviromentální výchovy, čtenářské pregramotnosti a dalších. Součástí vzdělávací činnosti je rovněž snaha vést děti k sebehodnocení za pomoci formativního hodnocení a poskytování zpětné vazby.
Provoz v mateřské škole - 7.00 -15.30
Počet zapsaných dětí - 26 (dle výjimky od zřizovatele)
Počet tříd - 1
Počet pedagogických pracovníků - 2
Provozní zaměstnanci - 1
Kritéria pro přijímání dětí
Předškolní vzdělávání se organizuje pro děti ve věku od 2 zpravidla do 6 let. Dítě mladší 3 let nemá na přijetí do mateřské školy právní nárok. Od počátku školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne pátého roku věku, do zahájení povinné školní docházky dítěte, je předškolní vzdělávání povinné, není-li stanoveno jinak.
Podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, školním, středním, odborném, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon) v platném znění rozhoduje o přijetí do mateřské školy ředitelka školy.
Přijímání dětí do mateřské školy se provádí formou zápisu k předškolnímu vzdělávání v prostorách MŠ. Termín stanoví ředitelka školy po dohodě se zastupující učitelkou MŠ v období 2. – 16. května a zveřejní jej obvyklým způsobem (internet, rozhlas, vývěsky ve škole, plakáty v obcích).
V souladu se zákonem 500/2004 Sb., Správní řád a zákonem 561/2004 Sb., o předškolním, školním, středním, odborném, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon), vydává ředitelka školy na základě podané Žádosti o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání do 30-ti dnů od data zápisu na přidělené registrační číslo „Rozhodnutí o přijetí či nepřijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání.
Přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání mimo termín zápisu
Dítě může být přijato k předškolnímu vzdělávání i v průběhu školního roku. Pro rozhodování o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání mimo termín nejsou stanovena žádná kritéria.
Ukončení předškolního vzdělávání
Docházku může ukončit ředitelka MŠ po předchozím písemném upozornění zákonnému zástupci podle stanovených pravidel uvedených ve Školním řádě (bod3.5), jestliže:
- Se dítě nepřetržitě neúčastní vzdělávání po dobu delší než dva týdny a nebylo řádně omluveno zákonným zástupcem
- Zákonný zástupce závažným způsobem narušuje opakovaně provoz MŠ a jednání o nápravě jsou bezúspěšné
- Ukončení doporučí v průběhu zkušebního pobytu dítěte lékař nebo školské poradenské zařízení
- Zákonný zástupce opakovaně neuhradí úplatu za vzdělávání v MS nebo úplatu za stravování ve stanoveném termínu a nedohodne si s ředitelkou školy jiný termín
- Rozhodnout o ukončení předškolního vzdělávání nelze v případě dítěte, pro které je předškolní vzdělávání povinné.
Pravidla organizace individuálního vzdělávání předškolních dětí
Zákonný zástupce dítěte, pro které je předškolní vzdělávání povinné, může pro dítě v odůvodněných případech zvolit individuální vzdělávání. Má-li být dítě individuálně vzděláváno převážnou část školního roku, je zákonný zástupce dítěte povinen toto oznámení učinit nejpozději 3 měsíce před počátkem školního roku. V průběhu školního roku lze plnit individuálního předškolního vzdělávání nejdříve ode dne, kdy bylo oznámení o individuálním vzdělávání dítěte doručeno řediteli školy, kam bylo dítě přijato k předškolnímu vzdělávání.
Oznámení zákonného zástupce o individuálním vzdělávání dítěte musí obsahovat:
- Jméno a příjmení dítěte, rodné číslo a místo trvalého pobytu, v případě cizince místo pobytu dítěte
- Uvedení období, ve kterém má být dítě vzděláváno
- Důvody pro individuální vzdělávání dítěte
Ředitel MŠ doporučí zákonnému zástupci dítěte, které je individuálně vzděláváno oblasti, v nichž má být dítě vzděláváno. Tyto oblasti vychází z RVP PV.
MŠ ověří úroveň osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech a případně doporučí zákonnému zástupci další postup vzdělávání. Způsob a termín ověření, včetně náhradních termínů, stanoví Školní řád tak, aby se ověření uskutečnilo v období od 3. do 4. měsíce od začátku školního roku, tedy poslední den v listopadu nebo první týden v prosinci. O přesném datu bude zákonný zástupce informován individuálně ředitelkou školy v den podání oznámení o individuálním vzdělávání.
Zákonný zástupce dítěte, které je individuálně vzděláváno je povinen zajistit účast dítěte u ověření.
Ředitel školy, kam bylo dítě přijato k předškolnímu vzdělávání ukončí individuální vzdělávání dítěte, pokud zákonný zástupce dítěte nezajistí účast dítěte na ověření, a to ani v náhradním termínu.
Odvolání proti rozhodnutí ředitele MŠ o ukončení individuálního vzdělávání nemá odkladný účinek.
Po ukončení individuálního vzdělávání dítěte nelze opětovně individuálně vzdělávat podle odst. 1.
Výdaje spojené s individuálním vzděláváním dítěte hradí zákonný zástupce dítěte s výjimkou speciálních kompenzačních pomůcek podle § 16 odst. 2 písm. D) a výdajů na činnost mateřské školy, do níž bylo dítě přijato k předškolnímu vzdělávání.
- Charakteristika vzdělávacího programu
5.1 Filozofie a zaměření školy
Školní vzdělávací program je alternativní, vytvořený pro naši mateřskou školu na období tří let a je v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Při jeho tvorbě jsme čerpali z Manuálu k přípravě ŠVP PV, programů Zdravá mateřská škola a Začít spolu a jiné dostupné literatury. Jeho motivační název je:
„Učení – jen tak“
Vychází z podmínek a možností naší mateřské školy a zároveň respektuje věkový rozsah, potřeby a zájmy dětí, které tuto mateřskou školu navštěvují. Jako motto, jsme si pro naši MŠ zvolili citát:
„Není důležité jen to, co dítě umí, ale také, jak se cítí a co prožívá.“
Zaměření MŠ: pohybové, enviromentální a výtvarné
Našim záměrem je rozvíjet děti po stránce psychické, fyzické a sociální. Cestou přirozené výchovy u nich vytvářet u pozitivní vztah ke zdravému životnímu stylu, vést je k úctě k živé a neživé přírodě a prostřednictvím výtvarných a pracovních aktivit přispívat k rozvoji jejich estetického cítění a výtvarného projevu tak, aby na konci předškolního vzdělávání byly relativně samostatnými a jedinečnými osobnostmi.
5.2 Dlouhodobé cíle vzdělávacího programu
- Vést děti k zamyšlení k našemu vztahu a chování k přírodě
- Zvyšovat tělesnou a psychickou zdatnost dětí
- Rozvíjet tvořivost a estetické vnímání
- Respektovat individuální potřeby dětí
- Respektovat a projevovat citlivý a ohleduplný přístup zejména k mladším kamarádům
- Dodržovat společně stanovená pravidla
- Potlačit projevy agresivity
5.3 Formy a metody práce, prostředky plnění cílů
Vzdělávání v mateřské škole se v průběhu dne uskutečňuje ve všech činnostech a situacích. V naší pedagogické činnosti využíváme odpovídající formy a metody práce.
Nabízíme:
- Hry a činnosti založené na přímých zážitcích dítěte
- Prožitkové a kooperační učení
- Situační učení
- Spontánní sociální učení založené na principu nápodoby
- Aktivity spontánní a řízené, vzájemně provázané a vyvážené
- Konstrukční a grafomotorické činnosti
- Využívání interaktivních a digitálních pomůcek
- Předčtenářská gramotnost
- Formativní hodnocení
- Využití činností z oblasti polytechnické výchovy
- Dramatizaci
- Poslech
- Rozhovory v komunikačním kruhu, diskuze
- Návštěvy kulturních akcí
- Experimentování a pokusy
Dětem:
- Odbornou péči kvalifikovaných a nadšených pedagogů po vzoru citátu:
„Průměrný učitel vypráví. Dobrý učitel vysvětluje.
Výborný učitel ukazuje. Nejlepší učitel inspiruje.“
Charles Farrah Brown
- Vstřícné a empatické zaměstnance mateřské školy, kteří se snaží být dětem ochránci, průvodci, pomocníky a oporou při jejich pobytu v MŠ během dne
- Třídu plnou dětí - kamarádů, kteří v případě potřeby, poradí, ukáží, rozesmějí, rozdělí se, vzájemně se respektují
- Učení na základě prožitků a zkušeností prostřednictvím různých činností, které je naučí, ukáží neznámé, rozšíří obzory, posunou dále, pobaví, odbourají strach, pozvednou sebevědomí, nabídnou „školu hrou“
5.4 Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami je dítě, které k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění a užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Děti se SVP mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření dle § 16 školského zákona. Vždy jsou nastavena, realizována a vyhodnocována dle doporučení příslušných školských poradenských zařízení.
Vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními
Podpůrná opatření se podle náročnosti organizační, pedagogické a finanční dělí do pěti stupňů. Opatření prvního stupně si realizujeme sami bez doporučení ŠPZ na základě vyhotovení plánu pedagogické podpory. Konkrétně se jedná o Dohodu o poskytování podpůrných opatření zpracovanou pro dítě – zákonné zástupce – školu, která jasně stanovuje způsob, pravidla a podmínky vzájemné spolupráce za účelem reedukace. Současně zahrnují náplň práce učitele při individuální péči v MŠ. Tyto individuální činnosti však nenahrazují pravidelnou péči ze strany rodiny. Se zákonnými zástupci je vždy při podpisu Dohody o poskytování podpůrných opatření dohodnut termín mimořádných individuálních schůzek, a to v listopadu a květnu.
Při plánování vzdělávání dětí se SVP s přiznanými podpůrnými opatřeními od druhého do pátého stupně je třeba mít na zřeteli fakt, že se děti ve svých individuálních potřebách a možnostech liší. Při vzdělávání dětí se SVP od druhého stupně zpracováváme podpůrná opatření podle doporučení ze ŠPZ. Toto doporučení jasně vymezuje, zda bude dítěti zpracován PLPP nebo IVP. Při zpracování jednoho z výše uvedených dokumentů je stěžejní nastavení vhodných pravidel a průběhu vzdělávání, metod, prostředků a systému, které musí být v souladu se stanovenými podpůrnými opatřeními školským poradenským zařízením.
Podmínky potřebné pro děti s SVP:
- Profesionální přístup pedagogů a pracovníků, kteří se na vzdělávání a péči o dítě podílejí
- Přiměřené a empatické působení ze strany okolí (rodiče)
- Pozitivní přijetí od vrstevníků
- Úzká spolupráce se zákonnými zástupci a ŠPZ
a dále dle v případě doporučení ŠPZ:
- Zajištění asistenta pedagoga
- Snížení počtu dětí ve třídě v souladu s právními předpisy
- Zajištění doporučených speciálních pomůcek a vhodného prostoru pro indiv. činnost (pokud to vyžaduje situace zajistit bezbariérový přístup,…)
5.5 Vzdělávání dětí nadaných
Naše mateřská se snaží ve svém ŠVP PV vytvářet rovněž podmínky pro vzdělávání dětí nadaných. Snažíme se využívat maximálně jeho potenciál s ohledem na jeho individuální možnosti. Na základě diagnostického pozorování včas zjistit úroveň, v které z oblastí se u dítěte projevuje skokový vývoj a snažit se ho v této oblasti podporovat a rozvíjet. Zjištěné výsledky konzultovat s příslušným ŠPZ, které na základě šetření doporučí další postup práce s dítětem. Doporučení ŠPZ je pro nás směrodatné k poskytnutí PLPP, a to zpracováním a realizací Dohody o poskytování podpůrných opatření pro nadané dítě. Vytvořená podpůrná opatření jsou v doporučené oblasti a měla by vést k adekvátní podpoře a podmínek pro uplatnění a rozvoj nadání dítěte, směřující k nadprůměrným výsledkům. Za zpracování dohody zodpovídá zástupkyně ředitelky pro MŠ, která při jejím projednání se zákonnými zástupci dítěte dohodne nastavení podmínek, činností a termín mimořádných konzultací ve školním roce.
- Vzdělávání dětí od dvou do tří let
Předškolní vzdělávání lze organizovat také pro děti ve věku od dvou do tří let. Je však důležité si uvědomit všechna specifika, která souvisí s příchodem dvouletých dětí do MŠ. Vzhledem k tomu, že péče o děti od dvou do tří let vyžaduje jiné potřeby než péče o děti věkově starší, je nutné reagovat na jejich vývojová specifika, individuální potřeby, zájmy a možnosti. Péče o děti mladší tří let musí být především organizačně a provozně zajištěna v souladu s platnými právními předpisy.
Podmínky pro vzdělávání dětí od dvou do tří let:
- Dostatečné množství bezpečných a podnětných hraček ve třídě
- Třída s věkově homogenním uspořádáním
- Vhodné prostory pro ukládání hraček, víc uzavřených skříněk s vhodnou výškou nábytku
- Prostor pro potřebu odpočinku během dne
- Dostatečné zázemí pro zajištění hygieny (náhradní oblečení, přebalovací pult, hygienické potřeby …)
- Upravený režim dne
- Umožnit dítěti používání specif. pomůcek pro zajištění pocitu bezpečí (dudlík, plyšák..)
- Laskavý přístup učitele (spíš chůvy)
- Zvýšená spolupráce s rodiči
Jelikož je kapacita naší MŠ plně obsazena dětmi staršími tří let, nebyli jsme zatím nuceni tuto situaci řešit.
- Vzdělávací obsah
6.1 Charakteristika vzdělávacího obsahu
Třídní vzdělávací program s motivačním názvem „Učení – jen tak“ byl vytvořen na období tří let a je rozdělen do tří integrovaných bloků, které jsou rámcové a volně na sebe navazují v ročních intervalech. Každý z nich obsahuje stručnou charakteristiku, nastiňuje cíle, záměry a klíčové kompetence. Dále je pak každý z nich rozdělen do tří okruhů. Jednotlivé okruhy pak zahrnují konkrétní nabídku témat, která je vytvořena za pomoci „sběrného materiálu“ od dětí a jejich rodičů nezávisle na sobě. Jejich podrobné a výsledné zpracování je záležitostí pedagogů MŠ a je součástí TVP PV. Formou „myšlenkové mapy“ představují nabídku řízených, nepřímo řízených a spontánních aktivit a činností, které směřují k danému tématu. Dle zájmu dětí o dané téma nám umožňují flexibilně reagovat na jejich další podněty.
Záměry:
- Pokračovat ve spolupráci na tvorbě TVP PV s dětmi a jejich rodiči
Časový harmonogram: 1x za tři měsíce
- Vést děti k větší samostatnosti a podporovat rozvoj sebedůvěry
Časový harmonogram: průběžně
6.2. Obsah integrovaných bloků
Názvy jednotlivých integrovaných bloků TVP PV:
- S Dubáčkem v přírodě
- Dubáček a jeho kamarádi
- Dubáček ve světě lidí
Rozdělení a charakteristika tematického celku „S Dubáčkem v přírodě“:
- Ze života stromů
- Když příroda odpočívá
- Bylinkové království
První integrovaný blok, by měl ukázat na dvě zdánlivě nesourodá společenství – přírodu a třídu plnou dětí. Při hlubším pohledu však můžeme vidět jaká mezi nimi může fungovat harmonie a soulad. Jedná se o celoroční putování oblastí flóry, které by mělo být plné radosti, zážitků, nápadů, ale i ponaučení. Děti by mělo přivést k zamyšlení se k našemu vztahu a chování k přírodě. Uvědomění si, proč, tak rádi odpočíváme v trávě nebo ve stínu stromů.
Cíle a záměry:
- Osvojit si elementární poznatky o přírodě
Časový harmonogram: průběžně
- Pomocí praktických dovedností získávat nové informace a poznatky o živé a neživé přírodě a některých přírodních jevech
Časový harmonogram: průběžně
- Seznámit se s okolním prostředím, ve kterém žijeme a vytvářet si k němu pozitivní vztah
Časový harmonogram: průběžně
- Pochopit, že změny způsobené lidskou činností mohou přírodě a životnímu prostředí nejen prospívat, ale také škodit a ničit
Časový harmonogram: průběžně
- Všímat si změn v přírodě v souvislosti s ročním obdobím
Časový harmonogram: průběžně
Rozdělení a charakteristika integrovaného bloku „Dubáček a jeho kamarádi“:
- Krásné dny v lese
- Na skok na statek
- I v ZOO najdeš kamarády
Druhý integrovaný blok TVP PV, by měl volně navazovat na prostředí, ve kterém se děti pohybovaly předchozí rok. Seznámit, by měl děti především s oblastí fauny. Putování v průběhu roku, by je mělo zavést do různých koutů přírody a blízkého okolí, kde budou mít možnost seznámit se s jejími obyvateli. Osvojením si poznatků z prostředí, které je dětem tak blízké, by mělo být smysluplné a přínosné. Pro děti, by mělo být především pochopitelné a zajímavé, aby je mohly využívat pro další učení a život.
Cíle a záměry:
- Pěstovat v dětech úctu k životu ve všech jeho formách
Časový harmonogram: průběžně
- Umět správně rozlišovat jednotlivé druhy živočichů
Časový harmonogram: průběžně
- Vytvářet u dětí pozitivní vztahy k živé přírodě
Časový harmonogram: průběžně
- Umět vyhledávat potřebné informace v encyklopediích
Časový harmonogram: průběžně
- Pozorovat životní podmínky některých živočichů
Časový harmonogram: průběžně
- Využívat při práci digitální technologie s danou tematikou
Časový harmonogram: dle potřeby
Rozdělení a charakteristika integrovaného bloku „Dubáček ve světě lidí“:
- Kdo jsem já a kam vlastně patřím
- Za dlouhých zimních večerů
- Moje nejkrásnější dny
Třetí, poslední integrovaný blok TVP PV bude procházkou po světě lidí. Měl by zachycovat běžné skutečnosti z denního života. Ukázat dětem důležitost soužití s ostatními lidmi, např. ve třídě, v rodině apod., vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané. Celý poslední integrovaný blok, by měl postupně směřovat k tomu, aby si děti dokázaly uvědomit, jak by se lidé k sobě měly chovat, přistupovat k sobě bez předsudků, zdvořile a s úctou, vážit si práce a úsilí ostatních.
Cíle a záměry:
- Uvědomit si, kam vlastně patřím a kdo jsem
Časový harmonogram: průběžně
- Poznávat pravidla společenského soužití
Časový harmonogram: pravidelně
- Vytvořit si povědomí o mezilidských morálních hodnotách
Časový harmonogram: průběžně
- Umět vyslechnout názor druhých a respektovat ho
Časový harmonogram: průběžně
- Spolupracovat s ostatními a chovat se k sobě zdvořile, umět nabídnout pomoc v případě potřeby
Časový harmonogram: pravidelně
- Bez ostychu umět vyjádřit svoje pocity a sdělit svoje potřeby
Časový harmonogram: průběžně
- Umět odmítnout společensky nežádoucí chování
Časový harmonogram: průběžně
Realizace konkrétních témat:
Flexibilní a přehledné uspořádání jednotlivých tematických okruhů nám umožňuje reagovat na konkrétní témata dle zájmu dětí ve stanoveném časovém rozvrhu podle aktualizace jednotlivých z nich.
Klíčové kompetence:
Při plánování vzdělávacího programu a jednotlivých činností se vždy snažíme směřovat k naplňování klíčových kompetencí.
Kompetence k učení:
- Komunikační kruh
- Soustředěné pozorování
- Vyhledávání souvislostí
- Práce s didaktickým materiálem
- Kladení otázek
- Postup podle instrukcí a pokynů
- Digitální technologie
- Kulturní představení
Kompetence k řešení problémů:
- Pozorování
- Praktické ukázky ze života
- Experimenty
- Hledání nových řešení
- Zkoumání vlastností
Kompetence komunikativní:
- Rozhovory
- Správná formulace vět
- Schopnost a samostatnost ve vyjadřování
- Dostatečná slovní zásoba, její rozšiřování a aktivní používání
- Dramatizace, přednes, zpěv
- Sdělování zážitků
Kompetence sociální a personální:
- Respektovat stanovená pravidla
- Umět se domluvit a přizpůsobit
- Prosadit ve skupině svůj názor
- Respektovat ostatní
- Umět odmítnout společensky nežádoucí chování
- Umět zareagovat na neočekávanou situaci
- Uplatňovat základní společenské návyky
Kompetence činnostní a občanské:
- Spolupodílení se na tvorbě témat do TVP PV
- Situační učení
- Společenské hry
- Spoluvytváření pravidel v MŠ
- Námětové a konstruktivní hry
- Kooperační a prožitkové učení
Dílčí cíle v oblasti – Dítě a jeho tělo
Rozvíjet:
- obratnost při běhu, chůzi, skákání, lezení
- pohyblivost v pohybových aktivitách a rytmických hrách
- znalost jednotlivých částí těla
- zručnost při zacházení s drobnými předměty
- grafomotoriku, tematické a spontánní kresby
- pečlivost o svou hygienu, kulturní stolování a sebeobslužné činnosti
Dílčí cíle v oblasti – Dítě a jeho psychika:
- Rozvíjet schopnosti sluchově rozlišovat počáteční a koncové hlásky ve slovech
- Reprodukovat texty básní nebo kratší dějový celek
- Schopnost popsat zažitou situaci, vést smysluplný rozhovor
- Pracovat s encyklopediemi a naučnými knihami
- Využívat dětskou literaturu
- Zajímat se o nové věci
- Chápat základní matematické pojmy, orientovat se v prostoru, čase
- Zvládat činnosti s digitálními technologiemi
- Snášet odloučení od rodiny, umět vyjádřit svůj názor, vyřešit svůj problém
- Řešit zadaný úkol podle instrukcí
- Učit se hodnotit svoje jednání, práci
- Soustředit se na danou činnost
- Vyjadřovat svoje emoce
Dílčí vzdělávací cíle z oblasti – Dítě a ten druhý:
- Navazovat kontakty s dospělými a vrstevníky
- Umět se dělit
- Zvládat základní společenská pravidla chování
- Uplatňovat zážitky z napodobovacích her
- Bránit se projevům násilí, ubližování, ponižování
Dílčí cíle z oblasti – Dítě a společnost:
- Uplatňovat morální návyky, dodržovat pravidla fér hry
- Přizpůsobovat se společnému programu
- Poznávat jména dětí ve třídě, rodičů, sourozenců a rodinných příslušníků
- Vyjadřovat se prostřednictvím hudebních nebo výtvarných činností
- Dokázat na úrovni svého věku zvládat rytmus
Dílčí cíle z oblasti – Dítě a svět:
- Podílet se na přípravě oslav tradic
- Orientovat se bezpečně v okolí domova a MŠ
- Dodržovat základní pravidla bezpečnosti silničního provozu a přecházení vozovky
- Orientovat se ve světě fauny a flóry
- Chápat změny v přírodě
- Rozvoj ekologického vědomí
- Pomáhat pečovat o životní prostředí
- Pracovat s technickým a odpadovým materiálem
- Využívat k poznávání nového pokusy
7.Evaluační systém a pedagogická diagnostika
Hodnocení je komplexní proces, jehož nezbytnou součástí je poznávání, posuzování a hodnocení vzdělávacího procesu a jeho aktérů. Zkoumá vlivy, metody, podmínky a výsledky vzdělávání. Ověřuje spolehlivost metod při zpracování dat v dané oblasti. Nástroje, které jsme k evaluaci použili jsou rámcové, pedagogové mohou využít i dalších nástrojů pro splnění daných cílů.
Cíl:
Ověřit a zlepšit kvalitu veškerých vykonávaných činností, včetně podmínek školy.
DOKUMENTY ŠKOLY: ŠVP PV včetně TVP PV
SOULAD DOKUMENTŮ: ŠVP PV s RVP PV
OBLAST |
FORMA |
ČASOVÝ ROZVRH |
ODPOVĚDNOST ZAMĚSTNANCŮ |
Způsob zpracování a realizace tematických celků
|
Vzájemné konzultace Analýza |
Denně v odpoledních hodinách Celková 1x ročně
|
Zástupkyně ředitelky pro MŠ + učitelka MŠ |
Podmínky Vzdělávání |
Konzultace |
Dle aktuální potřeby (riziko materiální podmínky)
|
Ředitelka + zástupkyně ředitelky pro MŠ + učitelka MŠ |
Naplňování cílů tematických celků
|
Analýza |
1x ročně celkové hodnocení |
Ředitelka + zástupkyně ředitelky pro MŠ + učitelka MŠ |
Diagnostika dětí
Portfolia dětí |
Pozorování + šetření
Zpracování + indiv. konzultace
Pracovní listy dětí
|
Průběžně 2x ročně
1x ročně průběžně |
Zástupkyně ředitelky pro MŠ + učitelka MŠ
Zástupkyně ředitelky pro MŠ
zástupkyně ředitelky pro MŠ + učitelka MŠ
|
Činnost pedagogů |
Dotazníky Autoevaluace
Hospitace
|
1x ročně Nepravidelně
1x ročně |
zástupkyně ředitelky pro MŠ + učitelka MŠ
Ředitelka + zástupkyně ředitelky pro MŠ |
Výsledky vzdělávání |
Analýza SWOT
Konzultace
|
1x ročně
Celý ŠVP PV 1x za 3 roky
|
Zástupkyně ředitelky pro MŠ + učitelka MŠ |
Administrativní činnost
|
Vedení dokumentace MŠ |
Dle potřeby |
Ředitelka + zástupkyně ředitelky pro MŠ |