Jedním ze způsobů, jak u dětí rozvíjet nejrozmanitější čtenářské dovednosti, je Dílna čtení. Ta má v rozvrhu našich žáků své pravidelné místo jedenkrát týdně již od 2. pololetí 1. ročníku.
Dílna čtení je vyučovací metodou, která na jedné straně zahrnuje ve zvýšené míře tiché čtení (čtení v duchu), ale na druhé straně zdůrazňuje skupinové sdílení myšlenek a reakcí na text.
Má svou pevnou strukturu:
1. Minilekce – seznámení s pravidly dílny čtení (na začátku školního roku), vysvětlení a modelování úkolu, který žáci zatím neplnili, seznámení dětí s novým literárním žánrem, ukázka knížek
2. Vlastní tiché čtení – začínáme cca 8 minutami a postupně prodlužujeme na cca 25 minut
3. Čtenářská odezva – žáci si v menších skupinkách sdělují zážitky z četby, plní úkoly, které si vybrali
V dílně čtení se snažíme dodržovat tato pravidla:
· Připrav si knihu před začátkem dílny čtení
· Můžeš při čtení sedět tam, kde se dobře cítíš
· Čti po celou dobu
· Nikoho nevyrušuj
· Žádné přestávky na toaletu a pití
· Poděl se s ostatními o zážitky z četby
Jaké dlouhodobé cíle podle nás dílna čtení naplňuje? Jaký má dopad na žáky?
· Motivuje žáky k četbě
· Vzbuzuje zájem žáků o četbu a knihy i mimo dílny
· Rozvíjí komunikační dovednosti, empatii, působí na emoce žáků
· Pomáhá vytvářet bezpečné prostředí ve třídě
· Vede žáky k aktivnímu naslouchání, při kterém kladou otázky
· Učí děti vybrat si správnou knihu a rozšiřovat čtenářská teritoria
· Rozvíjí u dětí čtení s porozuměním
Jak hodnotí dílnu čtení žáci 2. – 5. ročníku?
Dílna čtení je skvělá oddychová hodina, takový volný čas. Je v ní ticho a klid. Můžeme si v ní pročistit hlavu. Líbí se nám, že si můžeme vybírat knížky podle sebe. Často se inspirujeme u spolužáků, protože si knížky navzájem představujeme a mluvíme o nich. Dílna čtení je dobrá, protože se dozvídáme nové informace, díky ní se učíme lépe číst. Máme ji rádi, protože i knížky a čtení máme rádi. Díky dílně čtení si rozvíjíme slovní zásobu a fantazii. Při plnění úkolů po čtení si trénujeme psaní a formulování vět. Splněné úkoly si často sdílíme ve dvojicích nebo skupinách, a to nás učí komunikovat, naslouchat si a spolupracovat. Domlouváme se třeba na tom, kdo začne číst svůj úkol. Díky dílně máme dobrý vztah ke čtení, sbližuje nás s knížkami.